Pagina 2 van 2
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 07 mrt 2007 20:54  Reageer met quote
Hoi! Ik ben een laatstejaarsstudente en werk samen met enkele medestudentes aan een eindwerk rond 'sociale vaardigheden in hoeken- en contractwerk'. Het theoretisch deel is helemaal af en nu zijn we voor het praktische deel op zoek naar concrete activiteiten.

We zoeken dus activiteiten rond sociale vaardigheden voor elk leerjaar die bruikbaar zijn in hoekenwerk (1ste lj t.e.m. 4de lj) en contractwerk (5de lj + 6de lj), liefst zo creatief en origineel mogelijk. Elke activiteit moet bij één van de eindtermen sociale vaardigheden passen. We zouden heel blij zijn met ideeën...

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 mrt 2007 08:25  Reageer met quote
http://www.decoolekikker.nl/

= kwartetspel om sociale vaardigheden te trainen
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 mrt 2007 19:09  Reageer met quote
Bedankt voor de reactie! Leuk idee! Zijn er nog andere ideeên?
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 mrt 2007 21:27  Reageer met quote
lachend Hoihoi, kijk eens op www.kikkerbecool.nl het is een bordspel waarmee kinderen vanaf ongeveer 8 jaar zonder volwassen begeleiding mee kunnen spelen en discussiëren over sociale vaardigheden, opkomen voor jezelf, goede manieren en omgaan met pesten en plagen. Het is een steuntje tijdens lessen over pesten/plagen of soc.emot. lessen. idee, gedachte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 apr 2007 13:46  Reageer met quote
hallo,

wat ik me al een tijdje afvraag: hoe werken jullie rond sociale vaardigheden in de klas? Gebruiken jullie een bepaalde methode? komt dit wekelijks terug of gebeurt het sporadisch?

ik ben benieuwd

groetjes
sandy

Laatst aangepast door sandy.rodriguez op 03 apr 2007 08:04, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 apr 2007 14:07  Reageer met quote
Ik heb 5 weken rond de axenroos gewerkt, en dat was ronduit schitterend!!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 apr 2007 14:09  Reageer met quote
en mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?

ik wilde een navorming volgen hierover maar kreeg enkele weken voor de start de melding dat er te weinig belangstelling was en dus de navorming niet door ging... ( via cego )

groetjes
sandy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 02 apr 2007 18:22  Reageer met quote
Stap 1: Gedaan in februari: pure wo: de 10 dieren verdeeld onder de leerlingen en hen per 2 een fiche laten opstellen over dat dier met naam-orde-klasse, woonplaats, het uiterlijk, de voeding en speciale kenmerken. Ze mochten hun inhouden overal zoeken: in boeken, op internet, in de bib, sommigen mailden de zoo om meer info! Daarna spreekbeurt: de dierenfiches werden aan de groep voorgesteld, en doorgekopieerd voor iedereen. Ik had op dat moment nog helemaal niet gesproken over het sociale aspect, maar de leerlingen leerden de dieren kennen.

Stap 2: 10 dierenbladen met de dieren, de kernzin en veel lege lijntjes. De leerlingen in groepen verdeeld en de dierenversjes op 1 knipblad gegeven zonder de diernamen ingevuld. Opdracht: zet de jusite dieren in de versjes, knip de kaartjes dan, en schrijf op je eigen dierenbladen bij elk dier het juiste versje.

Stap 3: Per dag 2 dieren aangebracht met 4 à 5 gedragskenmerken. Ik heb eruit gekozen wat voor mijn klas belangrijke kenmerken lijken. Tegelijkertijd legde ik dierenrondjes van deze dieren op de kast, en mochten de leerlingen zo'n rondje nemen als ze een kenmerk herkenden bij iemand anders. Ze moesten dan op het kaartje schrijven waarom ze het gaven, hun naam eronder, en dan in de lessenaar van de bedoelde leerling leggen. Velen vonden dit heel leuk, want ze kregen kaartjes van wie ze het niet verwachtten over dingen die ze misschien niet van zichzelf wisten.
Deze fase loopt nog altijd, want het is te leuk om niet te doen.

Stap 4: Stellen: ik heb de leerlingen hun axenmap laten nemen, en hen laten zoeken welke dieren ze in zichzelf herkenden en waarom. (Ik herken mezelf in de ........ omdat.........; De .......... zit zeker in mij, want .............) Ze moesten minstens 6 kenmerken van zichzelf terugvinden in de dieren. Pareltjes van stelwerken! Voor mezelf had ik op voorhand gezocht wel dier ik bij elk kind als meest opvallende zag. Zo kon ik hun stelwerkjes aanvullen of herkennen.

Ik heb eigenlijk vooral gewerkt rond het positief gedrag van de dieren. Maar na 5 weken kunnen de leerlingen vlot voor zichzelf vinden tegen welke dieren ze op een bepaald moment een fout maken. Het is iets makkelijker dan om het gedrag te bespreken en een positieve oplossing te bedenken!

Ik heb geen navorming gevolgd rond het thema, ook omdat het er nog niet van gekomen was, maar ik ontdekte gaandeweg welk boeiend thema het wel is!
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 03 apr 2007 10:40  Reageer met quote
Over de axenroos vind je nog leuke ideeën over het maken van poppetjes bij het educatief lesmateriaal op dit forum.

knipoog(je) Davy
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 03 apr 2007 12:10  Reageer met quote
Wij werken al 5 jaar met de axenroos

Eerste jaar :
gestart met toneel (gebaseerd op het boek van Robin wie schipbreuk leed en aanspoelt op axenland) + aanleren van strofe uit het axenlied en een versje uit het het axengedicht.
Elke week kwam hij één dier tegen die zijn of haar typische ax in nam.
Week 1 : pauw; week 2 : wasbeer, week 3 : pauw en wasbeer contructieve interactie
Spelers waren vrijwilligers van de axenwerkgroep die volledig gekostumeerd en gegrimeerd optraden bespotten, hekelen

De week van de pauw werd er in de klassen vd lagere school verder gewerkt rond dit dier. de algemene dingen ( zoölogische kenmerken) maar ook voor welke ax dit dier stond ( en de logische redenering van de keuze pauw bij de ax van het zich present stellen). We volgden zo een beetje de werkmap axen in actie. Bij de weken van aanvullende axen werd dit uitgediept ( je kan niets tonen als niemand wil kijken, je kan geen kennis maken met iemand als die iemand geen kennis wil maken met jou - de complimetariteit aanduiden van die axen dus. Bij de kleuters werd er gewerkt met de dierenrondjes. vb. Wie is pauw van de dag? ... ( vanaf week 8 begonnen met schrijven van poppenkastverhalen. Kleuters werden iets te bang van de gymzaal waar al die dieren woonden!!! knipoog(je) ( alleen de contructieve versie van de axen, om de 14 dagen voorstelling)

2de jaar
Aanbieden van de spellen uit het huis vol axen met doorschuifsysteem. ( vrijwilligers van de axenwerkgroep waren ook spelleiders) We hadden zes groepen die bij elke spelleider terecht kwam. Leerkracht volgde ook zodat die zelfde spelen later in de klas konden gebruikt worden. De map van axen in actie werd nog steeds gebruikt in de klassen.
Elke 2 maanden staan 2 axen centraal, deze komen ook op het rapport voor met de aanduiding of de leerling deze axen spontaan kan aannemen of niet.
Destructieve ax van dier aanbrengen via poppenkast bij de kleuters ( om de 14 dagen) .

3de jaar :
Aanleggen van "gevoelsbibliotheek". Werkgroep dus op zoek naar boeken waar die ax zo duidelijk mogelijk naar voor kwam ( zowel voor kleuters als voor lagere school) deze boeken konden dan door de klassen "ontleend" worden.
de axen van de maand in het rapport blijft lopen evenals de poppenkast voor de kleuters.
Grootouderfeest staat in teken van de axenroos ( allerlei activiteiten waarin de grootouders en hun kleuter de respectievelijke contructieve axen moeten innemen. Bij elke activiteit ontvangen ze één dierenrondjemedaille, deze worden op het einde ingeruild voor eten , drank en cadeautje.

4de jaar
Werken met het boek : koning van katoren. Uit elk hoofdstuk komt wel een ax naar voren. Leeringen van 5de en 6de gieten dit maandelijks in een toneelvoorstelling die ze brengen voor 1,2,3 en 4. Verwerking in de respectievelijke klassen
Kleuters : tijdelijke stop poppenkast, verwerking gebeurt nu met boek ' voorbij de hoge bergen'.
Schoolfeest in teken van Axenland.

5de jaar
Herneming spellen uit huis vol axen + verdere verwerking met axen in actie map.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 26 feb 2008 20:37  Reageer met quote
Hallo,

Kennen jullie enkele oefeningen, spelletjes, ... om kinderen sociale vaardigheden individueel bij te brengen? Of hoe je pragmatiek kan aanbrengen...

Ik had reeds gedacht aan schermspelen (beurtneming, hanteren van taal, ...)...

Hebben jullie nog ideeën? Deze zijn steeds welkom glimlach

Dankjewel
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 26 feb 2008 20:54  Reageer met quote
geschrokken Speciale oefeningen? Ik zou denken dat je dat bij alles wat je doet/laat doen tracht in orde te krijgen?
Maar als je echt specifiek op bepaalde zaken de nadruk wilt leggen, denk ik dat je best eens gaat rondneuzen in Leefsleutels, in de oude handleidingen van 'Levenshouding' of in de werken rond de axenroos.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 20:19  Reageer met quote
Ik heb in mijn opleiding voor het buitengewoon onderwijs onlangs een zeer interessante sessie gehad over 'muzisch werken aan sociale vaardigheden' gegeven door Blauw vzw.

http://users.telenet.be/blauwvzw/pdf/Ouders.pdf

Twee zeer enthousiaste en sympathieke lesgeefsters die eigenlijk gewoon de zaken die ze in de klas doen met hun leerlingen ook eens samen met je team doen, zodat je zelf kan ervaren welke sociale vaardigheden voor welke oefeningen nodig zijn. Je krijgt ook een syllabus waarin de oefeningen concreet uitgeschreven staan. Ik heb ze zelf ook al gebruikt in mijn klas en het loopt zeer goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 12 apr 2008 12:39  Reageer met quote
Hallo,

bij ons op school zijn wij nu gestart met speelplaatslessen. Wij moeten de kinderen leren spelen, omdat de kinderen alleen maar agressieve spelletjes kennen.
Die speelplaatsspelen draaien echt rond (voor ons) evidente dingen: elkaar uitnodigen voor een spel, hoe laat je weten aan iemand dat die niet kan meespelen, hoe kan je een spel spelen als de ene een ander spel wil spelen dan jij,... Elke leekracht heeft voor zijn leerjaar een map gekregen van de GOK-leerkracht met daarin de lessen, uitgewerkt voor die specifieke leeftijd. Dus ook het 6de leerjaar is daarmee bezig. Het zijn korte lessen die zon half uur duren en afgesloten worden door het aanleren van een spel op de speelplaats: bv een tikspel, een overloopspel, een springtouwspel, een balspel,... De lessen zelf beginnen vanuit een probleem (verhaal) en worden dan nadien besproken adhv rollenspelen. Het werken rond sociale vaardigheden komt bij ons nu ook wel dagelijks voor, want na het geven van 1 les kan je nog niet verwachten dat de lln dat effectief ook echt doen. Wij zijn er nu al 1.5trimester mee bezig en beginnen nu resultaat te zijn. Het is dus wel een proces van lange adem.

Een andere methode die we hanteren op school is het 6-stappenplan. Dit zijn sociale vaardigheidslessen rond conflciten oplossen adhv een 6 stappenplan. Daar zijn wij nu al een trimester mee bezig en ook nu beginnen we de vruchten daarvan te zien. De lln zijn nu veel zelfstandiger in het oplossen van een probleem en kennen de 6 stapjes nu wel duidelijk.

Wij hebben die lessen gekregen van de GOK-leerkracht en ik weet dus niet uit welke boeken ze dat heeft gehaald. Ik weet alleen dat er van diezelfde reeks verschillende boeken bestaan, zoals ook een boek omgaan met conlficten tussen lln en lkr, en omgaan met conflicten bij niet-sociaalvaardige lln... Ik kan de titels van de boeken wel eens navragen op school. Er staan echt interessante dingen in.

oh ja, en voor mijn eindwerk 2 jaar geleden, heb ik ook de map contactsleutels en het gat in de haag bekeken en enkele lessen ervan heruitgewerkt. Als je wil kan je die ook krijgen van mij. Stuur mij dan maar een mailtje.

Mijn mailadres vind je op mijn website: www.juf-liesje.be

groetjes
Naar boven
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2014