| Gestart door |
Bericht |
gebruiker
|
Geplaatst: 01 feb 2010 15:11 |
|
Hallo iedereen,
Via via leerde ik het lerarenforum kennen. Een leuk initatief om ideeën uit te wisselen. Ik volg momenteel mijn laatste jaar kleuteropleiding. Er wordt van ons verwacht dat we op het einde van het jaar een eindwerk afgeven. Samen met mijn mentor werd er gekozen voor de titel: als ik wist hoe ik een eerste schooldag moet organiseren, zou ik mij veel veiliger voelen. Eerst had ik nog gedacht om voor het onderwerp : "kleuters en rouwverwerking" te kiezen, maar mijn mentor had liever dat ik rond de eerste schooldag werkte. Omdat we tijdens de opleiding hierover niets of weinig zien vond ik het zeer interessant om weten. Niet alleen voor mijzelf maar ook van andere beginnende kleuterjuffen. Hoe stel ik de kleuters gerust voor die eerste schooldag, de ouders, hoe richt ik mijn klas in, hoe leer ik de gebruiken van de kleuterklas aan, hoe laat ik de kleuters kennis maken met hun omgeving? Wie kan mij helpen? Titels van handboeken, eigen ervaringen enz. zijn welkom. Dank bij voorbaat![/b] |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 01 feb 2010 21:20 |
|
| Een 1e dag in een peuterklas, of in gelijk welke klas??? Want dat is toch wel helemaal anders! |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 01 feb 2010 21:26 |
|
Ach ja, natuurlijk, ik denk niet aan die peuters, die hebben wij niet op onze scholen.  |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 02 feb 2010 10:30 |
|
wij kiezen de laatste jaren bij ons op school voor een jaarthema. bv. we slaan de handen in elkaar, speurneuzen: alle neuzen in dezelfde richting, alle hens aan dek, we vliegen er in... en hierrond zoeken we dan per leeftijd, per graad, per klas... activiteiten die ons allemaal met elkaar verbinden, maar toch rekening houdend met de leeftijden.
we spreken wel af dat iedereen eenzelfde lied of versje of dansje of... leert zodat we aan het einde van de eerste dag of eerste week allemaal samen iets kunnen doen.
Andere mogelijkheden: alle kinderen samen verwelkomen op de speelplaats al dan niet met de ouders erbij...
Een groot estafettespel, maar zelf ben ik daar niet echt voor te vinden voor de kleuters en zeker niet voor de peuters. De veiligheid van in hun klasje te zitten met hun juf is zeker heel belangrijk de eerste dagen van het schooljaar.
succes! |
|
Naar boven |
|
|
|
Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin |
Disclaimer | Webhosting ::
Nucleus Copyright © 2004-2010 |