Pagina 1 van 1
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 16:40  Reageer met quote
Beste leerkrachten,
Wij werken momenteel aan een tentoonstelling over het ontstaan van Brugge en de mythes die daarover bestaan. We willen hier graag een lespakket aankoppelen voor de eerste graad over bronnenonderzoek en hoe je bronnen moet interpreteren en dit met Brugse voorbeelden illustreren.
Heeft er iemand een idee waar we goede voorbeelden zouden kunnen vinden van lespakketten? Welke handboeken hebben een goede aanpak over dit onderwerp? Maar ook wat je zelf zeker zou willen zien in zo'n lespakket...

Alle info mag naar Katelijne.Vertongen@brugge.be

alvast heel erg bedankt voor jullie medewerking
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 14:36  Reageer met quote
Je doel is mij nog niet helemaal duidelijk. Zou je een (paar) voorbeeld(en) kunnen geven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010 10:12  Reageer met quote
Er bestaan mythes over Brugge, bijvoorbeeld dat de stad aan de zee lag. Door juist bronnenonderzoek en nieuw archeologisch onderzoek kunnen wij nu aantonen dat dit niet correct is. Aangezien bronnenonderzoek en kritiek op het lesprogramma staan in de eerste graad van het SO, willen wij graag een pakket uitwerken dat Brugse praktijkvoorbeelden (Brugse opgravingen en bronnen) koppelt aan de theorie.
Maar wij hadden graag eens bestaande lessen gelezen van hoe leerkrachten nu hun lessen bronnenonderzoek inkleden en welke handboeken of voorbeelden ze nu daarvoor gebruiken.

Katelijne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
moderator

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010 10:38  Reageer met quote
Ik heb grote dozen mee naar de klas. Een tiental in totaal. In elke doos zit één bron. Dat kan een bijbel zijn, een afslag van een vuistbijl, een "echt" afrikaans beeldje van een toeristische reis, een doodsprentje, een paternoster, een voorwerp dat er vreemd uitziet en dat ze niet kunnen zien waarvoor het dient (zo heb ik een aantal spullen liggen), een foto van een burcht die ik bezocht op vakantie...

Op basis daarvan zetten ze kruisjes in een tabel: geschreven/ongeschreven, primaire/secundaire, objectieve/subjectieve bron. Daarna volgt daarover een klasgesprek.

Misschien kun je dit idee ergens in verwerken om je leerlingen voor te bereiden en dan kun je op de tentoonstelling die begrippen laten terugkomen.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken.

knipoog(je) Davy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2010