Pagina 1 van 1
Gestart door Bericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 16:50  Reageer met quote
NIEUWE EINDTERMEN FRANS
Ik wil via deze weg mijn bezordheid uiten over de methode "Eventail Bien sûr" en het nieuwe vervolg dat in de maak is voor het lager onderwijs.
Ik geef dit jaar Frans in de verschillende afdelingen van onze school en heb om de directie niet onnodig in de kosten te jagen de verschillende methodes die daar al gebruikt werden behouden. Ik heb zelf in de leerplancommissie Frans gezeteld, we waren het er allen over eens zowel docenten in de lerarenopleiding als de leerkrachten lager onderwijs dat deze methode alles in zich heeft wat taalonderwijs niet zou moeten zijn. De teksten en oefeningen zijn te complex opgebouwd, ook de grammatica kan op een veel doeltreffende manier aangebracht worden, ook hier is de opbouw zeer verwarrend voor de kinderen. Ik merk dat de uitgeverij nu goochelt met spelletjes voor de leerkrachten... wat leuk is op zich natuurlijk maar ik wil toch een warme oproep lanceren aan alle leerkrachten derde graad... Zint eer ge begint. Er zijn ontzettend veel commucatieve methodes en veel betere alternatieven. kies geen methode uit macht der gewoonte want Frans kan ontzettend leuk zijn om te geven!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
gebruiker

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010 14:52  Reageer met quote
Nog vergeten zeggen: Jullie mogen gerust reageren of meer informatie vragen over de nieuwe eindtermen, hoor.

Groetjes,

Valérie
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 feb 2010 09:09  Reageer met quote
Welke methode vind je wel goed? Mag via privé-bericht hoor. Ben echt benieuwd, want Eventail vind ik ook ontzettend saai. Met Bonjour werk ik beetje liever. Andere methodes heb ik nog niet gebruikt.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 feb 2010 11:34  Reageer met quote
Beste,
Ik geef dit jaar voor het eerste Frans in 2 klassen van het 6de leerjaar.
Ik werk met Eventail bien sûr en ik vind dat eerlijk gezegd wel OK.
Het tempo ligt wel hoog maar toch vind ik nog tijd om bijkomende spreekoefeningen in te lassen. Vb op gedichtendag maakten we met de klas een gedicht rond een schilderij van Van Gogh, de lln schrijven soms zelf een korte dialoog met zinnen en woorden uit de les, ik las om de zoveel weken een voorleestest of een spreektest in.
Ik pas de moeilijkheidsgraad van de toetsen wat aan. Soms is het té eenvoudig.
Ik spreek ook zoveel mogelijk Frans met de lln en vraag dat ook van hen. Aanvankelijk keken ze heel raar op, maar nu verstaan ze me al heel goed. Ook het antwoorden in het Frans lukt hen, ze werken dan samen om tot een goed antwoord te komen. Zalig om dat te horen.

Deze week kreeg ik een korte voorstelling van de nieuwe Bonjour les enfants en ik had de indruk dat het heel erg op Eventail trok.

Toch ben ik heel benieuwd wat u voorstelt vanuit uw kennis en ervaring met taalonderwijs Frans in het lager.

Indien uw liever geen kleur bekent op het forum kan u steeds een bericht nalaten via mail tiny-debock@scarlet.be
Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gebruiker

BerichtGeplaatst: 17 feb 2010 13:17  Reageer met quote
De liedjes en de gedichtjes van Bonjour stop ik in contractwerk. Beide methodes lijken inderdaad wel wat op elkaar, maar 'k vind de teksten veel leuker. Kan gewoon een persoonlijke mening zijn hé, want na het 6de kunnen de lln. toch al heel wat na gebruik met Eventail.
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08 apr 2010 12:53  Reageer met quote
Beste,

Wij werken al enkele jaren met FrancoFan en zijn daar eigenlijk niet zo tevreden over.

Er zijn enkele positieve aspecten, zoals de pistes pour parler, maar wij hebben het moeilijk met de opbouw van de woordenschat (daar lijkt niet echt structuur in te zitten en er komt veel minder herhaling en opbouw aan bod zoals in Eventail), maar vooral met de grammatica. De uitleg van de grammatica is zo miniem, zo vaag en ook erg ongestructureerd. Dat betreuren wij erg.

In het kader van de nieuwe eindtermen zijn we dan ook op zoek naar een nieuwe methode. We bekeken Beaufort van DieKeure en vonden daar enkele positieve aspecten, zoals de DVD met dialogen, maar vonden dit erg gelijkaardig aan FrancoFan, alsook eerder verwarrend qua grammatica.

We bekeken ook En action (opvolger Eventail bien sûr) en dit leek iets beter opgebouwd en iets duidelijker qua grammatica. Of dit - zoals u zegt - saaier is dan andere methodes durf ik niet zo te stellen.

We hebben nog niet beslist, maar zou u dan eventueel enkele tips kunnen geven waar we bij het kiezen van een methode op moeten letten?
Naar boven
gebruiker

BerichtGeplaatst: 28 mei 2010 14:07  Reageer met quote
Beste,

Graag laat ik jullie weten dat uitgeverij Plantyn vanaf 1 september start met een volledig nieuwe methode, die 100% vanuit de visie van de nieuwe eindtermen vertrekt.

En route! kan vanaf 1/9 getest worden in het 5de leerjaar.

Meer info? www.plantyn.com.

Vriendelijke groeten,

Maaike De Porre
marketingmanager Basisonderwijs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
gebruiker

BerichtGeplaatst: 31 mei 2010 18:50  Reageer met quote
Een vraagje aan Valerie:
wij gebruiken op onze school 'Bonjour' en ben daar eigenlijk wel tevreden over. Jaren geleden zijn we van Eventail overgestapt en ik vond het vooral voor de zwakkere leerlingen een opluchting.
Mijn vraag is eigenlijk deze: wat is nu het grote verschil tussen de vroegere eindtermen en de huidige? Ik laat mijn leerlingen zoveel mogelijk toneeltjes spelen (na elk thema), doe spelletjes (bv cijferbingo),... Onze directeur wil nog niet meteen veranderen, maar ik wil toch al wat meer gaan aanleunen tegen de nieuwe ET en aangezien wij toch 2 maanden vakantie hebben lachend kan ik daaraan al wat werken. (niet te veel hé cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Webmasters :: Het forumteam
Webprogrammatie :: David Cumps, Dieter Provoost, Dennis Vermaut en Bart Gardin
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2004-2010