| Gestart door |
Bericht |
gebruiker
|
Geplaatst: 09 feb 2010 07:05 |
|
Heey,
Vanuit een stage die ik ooit deed is er bij mij een grote interesse gegroeid over verteltassen. Ik heb er nu al in totaal 6 gemaakt en ben van plan er nog te maken.
Maar ik zou graag eens horen of er nog mensen zijn die zich hier mee bezig houden, om zo tips en ideetjes uit te wissen!!!
Ik wil gerust posten wat er in mijn tassen zit, als daar interesse voor is.
Tanx!
Becky |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 10 feb 2010 06:53 |
|
Hey! Alvast bedankt voor de tips! Nu nog even tijd vinden om te eens goed te bekijken.
Bedankt
Juf Rebecca |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 14 feb 2010 18:58 |
|
Hallo,
Vorig jaar heb ik eens een verteltas uitgewerkt rond kikker is verliefd. Deze is toen in heel goede aarde gevallen bij de ouders en de kleuters: ze vonden het super.
Wat zat er allemaal in:
- Boek kikker is verliefd
- memory kikker is verliefd
- handleiding
- vingerpopjes: kikker
- cd-rom kikker is verliefd.
Graag had ik er nog willen maken, maar wij zijn een school die heel veel meewerken met projecten (wat niet altijd zo heel leuk is omdat het van moeten is). Ideeën zijn altijd welkom i.v.m. verteltassen! Ik kijk er al naar uit! |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 15 feb 2010 16:39 |
|
Rikki en mia de kip, deze vertel tas heb ik gemaakt voor mijn 4 jarige kleuters
*Boek rikki en mia de kip
*Popje rikki en popje van een kip + van 7 kuikentjes( zo die je vaak met pasen vind)
*2 Doosjes van eieren(van 6 stuks) Daar heb ik een soort memory van gemaakt. ik had 6 prentjes uit het boek op internet gevonden en die dan verkleind en onderaan gekleefd. In elk doosje 6 valse eitjes. Dan mag je dus telkens uit elk doosje 2 eitjes opheffen, als het juist is, mag je de eitjes houden.
*En zit ook een klein rieten mandje in, dan is het de bedoeling dat iemand de eitjes verstopt van uit de eierdozen en iemand ze gaat zoeken.
*Ik had er ook eeen Lotto spel in gestoken. Iedere deelnemr heeft een kaart met 6 prenten op. In het midden liggen deze prentjes dan ook op verschillende kaartjes. Iedereen mag dan om de beurt een kaart omdraaien, en als het juist is, mag je hem houden. Ik heb dit gemaakt met prenten van volwassenen dieren en met baby dieren. (ik heb deze op mijn pc staan, als je wil, stuur ik hem je wel door)
*Dan had ik ook nog de prent waar rikki mia aan het zoeken is gekopieerd en gelamineerd. Dan heb ik de prent van mia uitgeknipt en gelamineerd. Dan zijn er ook nog voorbeeld kaarten(de prent waar rikki mia zoekt, maar verkleind tot a4): Daarop heb ik dan op verschillende plaatsen zogezegd mia verstopt. De volwassenen leest dan waar mia verstopt is, het kind verstopt mia en dan word gekeken of het klopt.
*En als laatst steekt er ook een informatief boekje over klielkippen in. |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 15 feb 2010 16:48 |
|
Verteltas : Klein wit visje. Gemaakt voor de eerste kleuterklas.
*Verhaal: Klein wit visje.
*Vingerpopjes:Slak, Krab, Schildpad, Walvis, Zeester, 2witte visjes, Inktvis. Deze heb ik gemaakt met als basis die popjes van de ikea. Zo heb ik een slak gemaakt van dat oranje visje dat daar bij zit, gewoon met gele vilt een 'schelpje' overgemaakt.
*Een 'vis' spel. Aan 4 stoken een draad met daaraan een magneet. Dan een 15 tal prenten van visjes geprint, gelamineerd en daar een paperclip op gehangen. Door de paperclip kan je de visjes vangen met de magneet hengen.
*Van de kleuren van alle dieren in het boek heb ik een kaartje gemaakt. Daar kunnen van verschillende spelletjes meegespeeld worden: Wat is je lievelings kleur, ik zie iets en het is geel, wat is het,...
*Op een blad heb ik de schaduw beelden van de dieren uit het boek gekleefd. Dan heb ik ook de prenten van die dieren gelamineerd. Dan kunnen de kleuters de prent bij de schaduw zoeken.
*Dan als saaltse had ik een magneet boekje gevonden, dat heb ik een beetje werwerkt, waardoor de kleuters met de verschillende dieren uit het boek op magneet, het verhaal kunnen naspelen.
Deze, en ook die van rikki en mia zitten in een bijhoorende tas. ik heb dus een stoffen zak waar klein wit visje op staat in vilt en ook een waar rikki en mia op staan. Zo is de tas aantrekkelijk, en dat geeft toch ook heel veel!!!
Zo, dit zijn er al twee, ik heb er nog 4 gemaakt:
-De grufalo
-Hoe tito zijn neus kwijt speelde
-Kikker en de schat
-Rikki
Als je graag hebt dat ik ook beschrijf wat daar in zit, dan laat je het weten en dan doe ik dat zeker!! |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 28 feb 2010 14:12 |
|
Hallo,
Bij ons op school beginnen we nu met het uitwerken van die verteltassen in alle klassen. Ikzelf sta in de peuterklas.
Nu ben ik op zoek naar een goed boek voor peuters om die tas rond te maken. Het mag echter niet Dikkie Dik zijn, want dat doet mijn collega al.
alvast bedankt,
Winny |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 01 mrt 2010 22:36 |
|
| bij ons in de peuterklas gebruiken we de boekjes van Jules. het zijn leuke boekjes en je vind er veel info van terug op internet |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 02 mrt 2010 20:26 |
|
Hallo
Op onze school zijn we ook begonnen met het maken van verteltassen. Nu zijn we aan het nadenken over een uitleensysteem.
Hebben jullie hierover tips?
Vragen jullie waarborg?
Wie kijkt de tassen na?
Hoe lang mag er uitgeleend worden?
Alvast bedankt  |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 07 mrt 2010 21:54 |
|
Heb je al eens gekeken op wwww.kleutergroep.nl
daar zijn al verschillende verteltassen uitgewerkt
Heb ook "wij gaan op berenjacht" gemaakt.
Als iemand wil, wil ik dit zeker doorsturen |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 18 mrt 2010 21:08 |
|
| srjansse schreef: | Heb je al eens gekeken op wwww.kleutergroep.nl
daar zijn al verschillende verteltassen uitgewerkt
Heb ook "wij gaan op berenjacht" gemaakt.
Als iemand wil, wil ik dit zeker doorsturen |
Graag zou ik beginnen aan het maken van verteltassen.. Maar weet niet goed hoe.
Daarom ben ik wel geïnteresseerd in deze verteltas.
Zou u mij deze willen doorsturen op claudia.borremans@student.kdg.be
Groetjes |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 02 apr 2010 10:17 |
|
Hallo,
Ik ben geen kleuterjuf, maar een schrijfster van 1 prentenboekje, namelijk "Grote Boom is ziek". Ik schreef het boekje nadat ik zelf geconfronteerd werd met borstkanker en geen goed materiaal vond om hierover met mijn peutertje aan de slag te gaan (thuis). Je kan er meer over lezen op http://groteboom.blogspot.com.
Het is zeker een geschikt boekje voor kindjes die in hun onmiddellijke omgeving iemand (een ouder, een grootouder, een juf, een vriendje...) hebben die zwaar ziek is (niet perse kanker, maar aangezien er onder meer over kaalheid wordt gesproken is dat wel herkenbaar als de kanker behandeld wordt met chemotherapie). Maar ook andere kinderen hebben er baat bij om dit onderwerp al eens te bespreken.
Het idee van de verteltassen spreekt me al lang erg aan.
Als ik de uitleg over de verteltassen op de Nederlandse site goed begrijp, is het eigenlijk niet de bedoeling dat de verteltas als afgewerkt (en volledig gevuld) product in de klas komt, maar dat het ook een uitnodiging is tot ouderparticipatie (dus dat er met de ouders wordt overlegd wat er nog meer in kan). Maar goed, ik loop zelf al over van de ideeën om een verteltas samen te stellen over mijn boekje en ben dus op zoek naar geïnteresseerden om dit in praktijk te brengen. Als er snel wordt gereageerd, kan er misschien nog een aanvraag voor een subsidie ingediend worden bij het Postfonds voor alfabetisering "preventieprojecten rond laaggeletterdheid in familiale context" (uiterste indieningsdatum: 26 april 2010). Ik ben zelf uit Brussel, dus een kleine voorkeur voor juffen en meesters die in een Brusselse school werken (mijn boekje bestaat bovendien ook in het Frans).
Alvast bedankt,
Nathalie |
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
|
Naar boven |
|
gebruiker
|
Geplaatst: 06 apr 2010 11:57 |
|
| Ik zou graag eens werken rond verteltassen in mijn stageschool. Ik zit nog maar op het eerste jaar KO en wil dus al graag origineel te werk gaan. Ik heb gekeken op de site verteltas.nl en hier las ik dat ze het niet aanraden om zonder kennis hiermee aan de slag te gaan (je zou eerst workshops moeten gevolgd hebben ofzo). Hier ben ik wel bereid voor, maar mijn stage komt er snel aan, dus heb ik er geen tijd meer voor én ik moet mijn lesvoorbereidingen zo snel mogelijk maken dus een workshop zit er niet in .. Zou ik er geen variant kunnen maken? Iets simpelers en minder uitgebreid? Ik heb het verhaal "Ik voel iets" van Johan Devrome. Wat zou ik ermee kunnen doen? Want ik denk dat het een moeilijk verhaal is om veel mee te doen. Ik loop stage in de 2de kleuterklas. |
|
Naar boven |
|
|
|