joomla website

Beleid, integratie, software, toepassingen,...

Moderator: chris.vanmello

jan.remans
gebruiker

joomla website

Berichtdoor jan.remans » 12 Okt 2009 21:01

Heeft er iemand kennis van joomla?
Ik wil onze schoolwebsite eens meer dynamisch en kindvriendelijk maken.
Iemand een idee? Of wil helpen?

bedankt

ejtnaj
gebruiker

Re: joomla website

Berichtdoor ejtnaj » 13 Okt 2009 09:40

Wij zijn vorig jaar gestart met een project voor alle scholen van onze scholengroep. We hebben intern bekeken met welk CMS we zouden starten en hebben gekozen voor Joomla. Er zijn pro's en contra's maar daar staat het www al vol van. Soms lijkt het wel op discussies à la Linux->Microsoft.

Er is een opleiding voorzien voor geïnteresseerden in de scholen en zij worden door de ICT coördinatoren geholpen om een Joomla Site op te zetten.
Moeilijk is het niet, het is ook niet perfect maar we kunnen veel beter ingrijpen als de "papa-die-al-jaren-de-website-doet" er plots mee stopt. Elke website is hetzelfde opgebouwd maar de layout kiezen de scholen zelf.

Wij hebben een centrale hosting en voorzien een (voor ons) standaard Joomla installatie. Dat is een Joomla installatie die deels geconfigureerd is en voorzien van alle componenten, plugin zoals wij dat wensen. We op voorhand een selectie gemaakt van de meest gebruiksvriendelijke componenten zoals een fotogallerij, documentenbeheer, ... zodat dit ook voor elke school hetzelfde is.

Wij zijn er ook "gewoon" mee gestart. Op het www is genoeg materiaal te vinden. Het vraagt wat tijd om het allemaal te doorgronden maar is dat niet met alles :lol:

Als ik ergens mee kan helpen, shoot!

Dit zijn er enkele:
't Groen Schooltje in Hove
Bisterveld in Kessel
Internaat van Edegem
Scholengroep Kla4

8)

patrick.keysabyl
gebruiker

Berichtdoor patrick.keysabyl » 14 Okt 2009 07:07

Met Drupal kan je ook een heel dynamische website maken en het onderhoud vind ik persoonlijk eenvoudiger dan met Joomla. Ik onderhoud beide.

Zie ook www.site4school.net

kevin.van.eenoo
gebruiker

Berichtdoor kevin.van.eenoo » 14 Okt 2009 19:59

Mijn voorkeur gaat ook uit naar Drupal. Deze CMS gebruik ik bij heel wat sites. Hieronder twee links naar websites die dezelfde opbouw/structuur hebben. De ene is gemaakt met Drupal, de andere met Joomla. Er staan op beide sites enkele instructiefilmpjes over het opstarten van zo een site. Je vindt er ook een vergelijking tussen beide. Deze info dateert van het schooljaar 2007-2008, maar is nog vrij actueel.

http://drupal.onderwijsweb.net/
http://joomla.onderwijsweb.net/

De link die Patrick Keysabyl gaf is ook zeer interessant!

henke54
gebruiker

Berichtdoor henke54 » 27 Okt 2009 03:28

kevin.van.eenoo schreef:Mijn voorkeur gaat ook uit naar Drupal.

Die van het Witte Huis/Obama ook :
http://buytaert.net/whitehouse-gov-using-drupal
8)

stijn.bollen
gebruiker

Berichtdoor stijn.bollen » 17 Nov 2009 06:58

Wij zijn vorig jaar overgestapt van Joomla naar Drupal.
We hebben spijt dat we dat niet eerder gedaan hebben.

gaeremyn.jurgen
gebruiker

Berichtdoor gaeremyn.jurgen » 25 Nov 2009 17:39

Hey,

zelf ben ik een fervent gebruiker van Joomla.
De discussie Joomla of Drupal is er eentje met veel hoeken en kanten - en vooral een kwestie van het maken van een keuze en je daar dan in verdiepen.

Zelf heb ik gekozen voor Joomla, en ik beheers die vrij goed: ik leerde hoe je er zelf uitbreidingen voor kunt schrijven en hoe je een eigen template kunt maken...

Ik vond Drupal nét ietsje moeilijker om te snappen toen ik destijds vergeleek. Daarom koos ik toen voor Joomla (eigenlijk voor de voorganger, Mambo) - maar nu spreken we al over tien jaar geleden.

Ik heb hier enkele sites draaien die vrij uitgebreid zijn - een grote archiefsite met ruim 8000 artikels en 500 leden (250-300 bezoekers per dag) en die draait vlotjes op een gedeelde server.
Daarnaast heb ik ook enkele Joomla sites draaien voor kleinere verenigingen.

Joomla heeft vooral een sterkere (technische) gebruikersbasis in Nederland, Drupal is van Belgische bodem en hier vind je er dan ook wel vrij veel technisch onderlegde gebruikers van...

Begin februari is er jaarlijks FosDem (Free & Open Source Developers European Meeting - www.fosdem.org) in de ULB in Brussel - gericht op een technisch publiek, maar vaak vind je er ook Drupal workshops (en dus ook Drupal programmeurs). De toegang is vrij, dus misschien is dit een goeie plek om eens te gaan rondneuzen mocht je zin hebben.

Mijn advies zou zijn: probeer ze even allebei uit op een server op je eigen computer (zoek bijv. naar Wamp als je dit wil proberen) en maak een keuze op basis van deze ervaring thuis. Eens je gekozen hebt, leg je je hierop toe.

Als je kiest voor Joomla, kijk dan zéker ook naar de beschikbare extensies - maar kijk of je bereid bent te betalen (voor sommige extensies), of of je je wilt beperken tot gratis extensies.

Groetjes,
Jurgen.

PS. Joomla kondigt over enkele maanden Joomla 1.6 aan (die is nu in Alpha fase) - die heel wat meer mogelijkheden biedt naar gebruikersbeheer.

stijn.bollen
gebruiker

Berichtdoor stijn.bollen » 25 Nov 2009 19:24

gaeremyn.jurgen schreef:PS. Joomla kondigt over enkele maanden Joomla 1.6 aan (die is nu in Alpha fase) - die heel wat meer mogelijkheden biedt naar gebruikersbeheer.

Die versie 1.6 zou in januari '09 al als release verschijnen. De Alpha blijft maar aanhouden.

Terug naar