Screencastsoftware Wink - Nederlandse vertaling (hulp gezocht)

Tips of vragen over het (didactisch) gebruik van (multi)media (tijdens de les).

Moderator: chris.goevaerts

kevin.van.eenoo
gebruiker

Screencastsoftware Wink - Nederlandse vertaling (hulp gezoch

Berichtdoor kevin.van.eenoo » 13 Jul 2010 15:52

Vanaf volgend jaar leren wij onze studenten in de lerarenopleiding werken met screencastsoftware. Camtasia is waarschijnlijk het beste programma als het op screencasts aankomt, maar we willen onze studenten niet verplichten om deze dure software aan te kopen. Vandaar dat we gekozen hebben voor een vrij degelijk open source alternatief, namelijk Wink van DebugMode.

Na de installatie van Wink kun je de taal van de interface kiezen. Nederlands is één van de mogelijkheden, maar deze optie werkt nog steeds niet. De Nederlandse vertaling zit nog niet bij de installatiebestanden. (Mocht iemand van jullie Wink kennen/gebruiken en toch een Nederlandse vertaling hebben, mag je me dit altijd laten weten. Dat zou me veel werk uitsparen! Al vrees ik dat dit niet meteen het geval zal zijn.)

Vanuit het "Wink forum" kon ik afleiden dat de makers van het programma ooit wel al een Nederlandse vertaling hebben ontvangen van iemand, maar blijkbaar hebben ze hier nog niks mee gedaan. Daarom ben ik zelf op zoek gegaan naar een mogelijkheid om het programma te vertalen. Er zijn twee bestanden die vanuit het Engels vertaald moeten worden en daarna kun je Wink volledig in het Nederlands gebruiken.

Ik ben begonnen met de Nederlandse vertaling van het ene bestand en daar heb ik me een halve dag mee bezig gehouden. Het tweede bestand is voor binnenkort. Nu moet ik wel toegeven dat mijn vertalingen vanuit het Engels waarschijnlijk niet altijd 100 % correct zijn. Daarom deze post om te vragen of er collega's zijn die interesse hebben om mijn vertalingen even te reviseren. Ik heb de Engelse vertaling in een Google Doc gestoken en hetzelfde met de Nederlandse vertaling. Het zou dus wat vergelijkwerk vragen tussen deze twee bestanden. Je zou ze bijvoorbeeld naast elkaar kunnen weergeven. Indien je denkt dat er aanpassingen nodig zijn, kun je dit aanpassen en aanduiden in een kleur.
Mocht iemand zin hebben om te beginnen aan de tweede vertaling, kan dat ook.

Het is vrijwilligerswerk, maar het is uiteraard de bedoeling om de vertalingen daarna vrij te geven. Als alles eenmaal vertaald is, stuur ik deze vertalingen ook naar de makers. In de hoop dat ze het bij de installatiebestanden steken. Er is natuurlijk geen garantie dat ze dit meteen zullen doen, dus ik zal de vertalingen sowieso online beschikbaar stellen en uitleggen hoe je ze aan je huidige Wink installatie kunt toevoegen.

Interesse? Laat het me dan weten! Je naam zal toegevoegd worden aan de versie die ik vrij zal geven. Of de makers onze namen dan ook laten staan, kan ik niet garanderen.

kevin.van.eenoo
gebruiker

Re: Screencastsoftware Wink - Nederlandse vertaling (hulp ge

Berichtdoor kevin.van.eenoo » 14 Aug 2010 18:03

Het softwarepakket werd ondertussen vertaald. De vertalingen werden nog niet gecontroleerd, maar Wink kun je vanaf nu in het Nederlands gebruiken.

Hoe je de interface kunt vertalen, lees je hier: http://www.onderwijsweb.net/downloads/algemeen/wink-in-het-nederlands

kurt.meuleman
teamlid

Berichtdoor kurt.meuleman » 17 Aug 2010 17:27

Proficiat met dit initiatief.

kevin.van.eenoo
gebruiker

Berichtdoor kevin.van.eenoo » 18 Aug 2010 10:41

kurt.meuleman schreef:Proficiat met dit initiatief.

Dank je. Hopelijk hebben sommigen er iets aan.

kevin.van.eenoo
gebruiker

Berichtdoor kevin.van.eenoo » 21 Aug 2010 08:26

De taalbestanden die terug te vinden zijn op Onderwijsweb.net werden ook doorgezonden naar de webmaster van de Wink website. Hij liet me ondertussen weten dat de Nederlandse vertaling niet meer toegevoegd zal worden aan Wink 2.0. Er komt namelijk een nieuwe versie van Wink en het is de bedoeling om daar wel de Nederlandse vertaling in op te nemen. Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe versie er komt. Tot zolang kun je de vertaalbestanden gebruiken die op Onderwijsweb.net te vinden zijn om Wink in het Nederlands te krijgen.

Terug naar