Leren leren

Tips of vragen over het zorgbeleid, GOK-ondersteuning en coaching op school.

Moderator: wendie.delanghe

Lies Lunders
gebruiker

Leren leren

Berichtdoor Lies Lunders » 25 Aug 2010 17:16

Wij gaan dit jaar een leerlijn uitwerken voor leren leren. Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft iemand een voorbeeld van zo'n leerlijn?

Alvast bedankt!!

Ciel
gebruiker

Re: Leren leren

Berichtdoor Ciel » 02 Sep 2010 12:27

Ik wil hier ook gedurende dit schooljaar aan beginnen!

Voor welke jaren stel je een leerlijn op?

Lies Lunders
gebruiker

Berichtdoor Lies Lunders » 02 Sep 2010 18:56

Vanaf de eerste kleuterklas tot het 6de leerjaar.

magda.vandoninck
gebruiker

Berichtdoor magda.vandoninck » 27 Sep 2010 17:23

Er bestaan daarover verschillende boekjes bij verschillende uitgeverijen. 1 ding wordt echter meestal uit het oog verloren: hetgeen je het kind wilt doen leren, moet ook moeilijk genoeg zijn, anders steekt het kind er niets van op.

nathalie.vandelannoote
gebruiker

Berichtdoor nathalie.vandelannoote » 05 Nov 2010 21:31

Leren leren heeft in de eerste plaats niets te maken met 'wat of de moeilijkheidsgraad van iets' maar wel met attitudes en leerhoudingen. Beter eenvoudig beginnen en de kdn de transfer laten leggen naar andere situaties en leerinhouden.
Het is sowieso een werk van lange adem waar je best met het ganse team aan werkt (ook zorgleerkrachten, turnleerkrachten,... moeten betrokken worden). Het is heel belangrijk dat alle leerkrachten in dezelfde richting denken en dat bijvoorbeeld de verschillende bouwstenen en leerhoudingen over de jaren heen verdeeld worden (met natuurlijk steeds het blijven herhalen en toepassen van de reeds geleerde).

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 06 Nov 2010 23:47

En rekening houden met het kind zelf. Niet iedereen leert op dezelfde manier. Ik onthoud door het samen te vatten en op te schrijven, telkens weer en steeds minder, maar anderen zien het liever in het echt of lezen het liever zelf door. Hamer wel op een goede planning, maar niet op de manier waarop het gedaan moet worden. Laat iedereen dit zelf ontdekken, bied verschillende manieren aan, zodat ze kunnen ervaren wat hun het beste ligt. Denk ook aan lln. met leer- en gedragsproblemen. Bij elk probleem hoort bijna een bepaald onvermogen, wees daarvan op de hoogte en help die kinderen juist. Sommige lln. hebben langer de tijd nodig dan anderen, maar in dit geval gaat dat wel heel vaak op. Heb geduld en vertrouwen dat het goed komt. Complimenteer áls het goed gaat of haal kleine dingen eruit die wél goed gingen.

Er bestaan stappenplannen voor, misschien kun je deze aanpassen aan de leeftijdsgroep?
http://www.klasse.be/ouders/10504/leren ... t-sneller/ met o.a. tips wat je niet moet doen. Stappenplan is te downloaden.
Moeilijker, maar misschien voor oudere lln. aan te passen.
http://webfysica.classy.be/leren.htm

rob.bosch
gebruiker

Berichtdoor rob.bosch » 25 Nov 2010 14:50

Ik wil wel even een praktijk voorbeeldje van een ouder geven.

Mijn oudste zoon is 15 jaar. Doet nu 4e leerjaar ASO. Hij heeft wel een (in mijn ogen groot) probleem dat hij ontzettend tegen school en huiswerk/leren aanschopt. Misschien is dat 'normaal' voor deze leeftijd, maar ik stel in ieder geval vast dat het er wel voor zorgt dat er EN veel stress is (vooral bij hem) EN zijn cijfers geen afspiegeling zijn van zijn mogelijkheden.

Nu had hij vorig weekend voor Nederlands een opdracht staan om iets te vertellen aan de klas over een onderwerp. Zijn onderwerp was Vincent van Gogh. Bij de opdracht werd meegegeven dat de klas er door 'geboeid' moest blijven.

Na lang wachten kwam hij uiteindelijk bij me om vooral aan te geven dat het stom was en dat hij er niets mee kon.

Na enig brainstormen kwamen we uiteindelijk op het uitwerken van een soort quiz waarbij vragen met weetjes over Vincent van Gogh bedacht werden, en 3 mogelijke antwoorden als meerkeuze mogelijkheid. Hij presenteerde de quiz en de klas werd in groepen opgedeeld en kozen de antwoorden. Na iedere keuze werd het goede antwoord aangegeven en geturft welke groep de meeste goede antwoorden had.

Gedurende de middag werd hij zelfs enthousiast en uiteindelijk heeft hij een erg leuke presentatie voorbereid waar hij zelf ook veel van geleerd heeft:
- Hij is meer te weten gekomen over Vincent van Gogh
- Hij heeft werkelijk met plezier de voorbereiding gedaan
- Het resultaat was ook nog eens zeer goed, zelfs zo goed dat de docent na afloop van de presentatie naar hem toekwam om hem te complimenteren met de leuke invulling van de opdracht.

Wat ik als ouder hier van geleerd heb: leren leren is voor kinderen belangrijk. De meest effectieve manier om dat te doen is op een manier die het kind interesseert en stimuleert. De uitdaging blijft om leerstof dusdanig aan te bieden dat de weerstand tegen leren omgezet in nieuwsgierigheid.

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 25 Nov 2010 16:02

Ik vind het leuk om als leerkracht te lezen hoe een ouder zijn kind enthousiast krijgt, maar enthousiasmeren is van een hele andere orde dan 'Leren leren'.
Enthousiasmeren is een taak van de leerkracht. Waar de leerkracht te kort schiet mag je blij zijn met zulke ouders als Rob, maar niet iedereen heeft de beschikking over iemand die daar tijd voor heeft, maakt of er zin in heeft. Daarom is het de taak van de leerkracht.
Door verschillende werkvormen in de klas toe te passen zoals quiz maken, PowerPoint samenstellen, Muurkrant, Affiche maken en meer van zulk soort werkzaamheden verdiepen ze zich in het onderwerp en gaan ze het steeds leuker vinden. Maar ook door zelf enthousiast te zijn, afwisseling te bieden e.d. Je bent nu eenmaal aan tijd gebonden, dus er kan niet altijd zo veel tijd ingestoken worden.

Maar eens komt het moment dat je de leerstof in het hoofd moet hebben voor bv. een toets, een examen. En hier komt Leren leren om de hoek kijken. Hoe ouder je wordt, hoe dikker de boeken en ook die moet je later kunnen leren. In je enthousiasme over het onderwerp heb je veel opgestoken, maar kun je het ook plaatsen in een context, kun je het reproduceren als dat nodig is. Heb je alles paraat?
Ik herinner me dat ik als middelbare schoolleerling alles belangrijk vond, want stel je voor dat er net gevraagd gaat worden wat ik niet belangrijk vond. Mij was dat niet geleerd. Leren leren omvat dit bijvoorbeeld. Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden.
Omdat iedereen weer anders leert, zal de manier verschillen, die manieren moeten aangeboden worden. Er is een basis waar je vanuit moet gaan. Die moet op papier komen te staan, zodat elke leerling gelijke kansen heeft.

Terug naar