semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Frans - Spaans - Italiaans

Moderators: hilde.warreyn, petra.van.de.cauter

Lina_anna
gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 Nov 2010 13:09

semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor Lina_anna » 10 Feb 2011 14:07

Gaf iemand hier al les over of heeft er iemand leuke ideetjes om dat in te leiden?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes

joke.debruijn
gebruiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: 01 Dec 2009 20:25

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor joke.debruijn » 10 Feb 2011 20:15


Lina_anna
gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 Nov 2010 13:09

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor Lina_anna » 10 Feb 2011 20:30

Twee sites die ik al bekeken heb ;)... Ik zoek eerder iets leuks om dat in te leiden zoals een liedje, strip.. Waaruit de lln dan het thema van de les van vandaag moeten afleiden... Snap je?

joke.debruijn
gebruiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: 01 Dec 2009 20:25

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor joke.debruijn » 10 Feb 2011 21:15

Ik snap het, maar mijn kennis van het Frans is daar niet groot genoeg voor. Misschien komt er wel hulp uit een andere hoek. :wink:

Lina_anna
gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 Nov 2010 13:09

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor Lina_anna » 12 Feb 2011 12:42

Ik hoop het echt! Want om dat leuk te maken...

karo.voets
gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 Aug 2008 12:49

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor karo.voets » 12 Feb 2011 19:12

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom alles per se leuk moet zijn. Het woord alleen al. Een les moet vooral goed zijn. Zorg gewoon dat je de kern hebt en pimp ze eventueel erna wat.

Lina_anna
gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 Nov 2010 13:09

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor Lina_anna » 13 Feb 2011 10:47

Maja met leuk bedoel ik aantrekkelijk. Gewoon dat de kids kun aandacht getrokken is bij het begin...

Lina_anna
gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 Nov 2010 13:09

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor Lina_anna » 13 Feb 2011 12:44

Dit kan dus ook aan de hand van een strip... Gewoon dat je niet direct moet zeggen van vandaag gaan we dat zien..

joke.debruijn
gebruiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: 01 Dec 2009 20:25

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor joke.debruijn » 13 Feb 2011 13:07

Ik denk echt dat dit een onderwerp is waarbij je zo'n intro niet kunt vinden al moet je de hoop nooit opgeven.
Misschien eens op zoek gaan naar iets om ontspannen de les te kunnen oefenen of afsluiten?

Lina_anna
gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 Nov 2010 13:09

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor Lina_anna » 13 Feb 2011 13:43

Tgoja of een strip ofzo, zelfs voor de gérondif heb ik heel toevallig een strip gevonden met als opschrift: en saignant on devient enseignant...

joke.debruijn
gebruiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: 01 Dec 2009 20:25

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor joke.debruijn » 13 Feb 2011 13:53

Bon succès et bonne continuation. :P

DV Lotte
gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 Mar 2010 20:39

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor DV Lotte » 13 Feb 2011 14:45

Ik treed Karo volledig bij: een les moet eerst en vooral 'goed' zijn, maar ik begrijp ook heel goed jouw zorg, Lina_Anna, dat je wil dat je les aanspreekt in de hoop dat je je lln kan motiveren.
Nu, het lijkt mij haast een onmogelijke opdracht om voor elke les een leuke intro te vinden! Als je hierin gaat overdrijven, riskeer je enerzijds, dat de aandacht van de lln wordt afgeleid van de essentie, en anderzijds, door 'gewenning' verdwijnt op den duur ook het 'waw-effect'!

- Om lln te motiveren, lijkt het mij onontbeerlijk dat je hen duidelijk maakt waarom ze een bepaald item moeten kennen.
- Zorg voor een laagdrempelige oefening (als intro) zodat ook de zwakkere lln succes kunnen ervaren.
- Bouw geleidelijk aan de moeilijkheidsgraad op zodat ook de sterkere lln niet op hun honger blijven zitten. Probeer de zwakkeren uit te dagen om toch ook die oefeningen succesvol te maken. (evt. met extra hulp(middelen).
- En tenslotte, integreer de 'theorie' in een authentieke situatie zodat je lln echt kunnen ervaren dat datgene wat ze net geleerd hebben, ook effectief bruikbaar is in de praktijk!
En, als je dat alles kan serveren gekruid met een anecdote of opgefleurd door een You Tube-fragmentje, een liedje, een strip, ... dan is dat zeker een leuk extraatje voor de lln! Maar... forceer het vooral niet!
Succes! :D

Lina_anna
gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 Nov 2010 13:09

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor Lina_anna » 26 Feb 2011 19:04

Niemand ervaring met de semi-auxiliaires???

hilde.warreyn
beheerder
Berichten: 1193
Lid geworden op: 27 Aug 2004 16:14

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor hilde.warreyn » 27 Feb 2011 15:18

Als je concrete antwoorden wilt, dan moet je vraag specifieker zijn: leeftijd van de leerlingen, richting, handboek, onderwerp les .... (algemeen of in detail ...

Lina_anna
gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 Nov 2010 13:09

Re: semi-auxiliaires: faire-laisser / savoir-pouvoir

Berichtdoor Lina_anna » 27 Feb 2011 16:55

Ok, geen enkel probleem. Het is voor in 6ASO. Ze volgen het handboek Parcours en het onderwerp is de semi-auxilaires in het algemeen en vervolgens wordt er wat dieper ingegaan op de nuanceverschillen tussen faire en laisser enerzijds en savoir en pouvoir anderzijds. Want de leerlingen hebben daar soms moeilijkheden mee om een onderscheid te maken...

Ik zoek nog iets om de les mee te beginnen, waaruit ze hun thema kunnen afleiden, eventueel een liedje, stripverhaal of iets totaal anders...

Dan zoek ik ook nog een specifieke communicatieve oefening waarin ze al het geleerde toepassen, dus een schrijf of spreekopdracht....

Gaf er iemand al les over dit onderwerp, hoe hebben jullie dat aangepakt?


Terug naar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten