Hoeveel uren bovenop lesuren

Specifieke vakken, vragen en problemen.

Moderator: chris.vanmello

Buso.Antwerpen
gebruiker

Hoeveel uren bovenop lesuren

Berichtdoor Buso.Antwerpen » 11 Mar 2012 12:04

Beste,
Misschien niet de geschikte plaats om dit te vragen?
Maar hoeveel uren kan een directie vragen bovenop de 22 uren die je als lkr presteert in het Buso? En indien dit een aantal uren zijn, kunnen zij die dan elke week vragen?
Ik vind hier weing van terug in de wetgeving of althans geen duidelijk antwoord. Ik ben ook niet gesyndiceerd :oops:

Dank

nancytje
gebruiker

Re: Hoeveel uren bovenop lesuren

Berichtdoor nancytje » 11 Mar 2012 13:57

Ik dacht 2. Wij doen bij ons 2 extra (permanentie)uren. Betekent dat we standby zijn om ergens in te springen. We worden niet opgezadeld met administratief werk ofzo, maar we zijn standby voor leerkrachten die niet klasvrij zijn en die problemen hebben in de klas (agressie) die ze niet alleen kunnen oplossen.
Als er nergens hulp nodig is, kunnen we ons eigen werk doen.

jeroen.lemmens
gebruiker

Berichtdoor jeroen.lemmens » 12 Mar 2012 00:27

Het gaat niet over uren toezicht en dergelijke vermoed ik? Want daar is er niet echt een regeling over. Zoiets wordt afgesproken binnen het lokaal overlegcomitee.
Als het over officiële lesuren bovenop de minimumuren gaat, dan zijn er normaal maar twee plage-uren toegestaan voor ASV-lkr. Je opdracht moet dus tussen de 22 en de 24uur liggen. Voor BGV is dat 24 tot 28.

nancytje
gebruiker

Berichtdoor nancytje » 12 Mar 2012 13:37

Voila, wij doen dus 24 uur. 22 lesuren + 2 uren permanentie.

jeroen.lemmens
gebruiker

Berichtdoor jeroen.lemmens » 12 Mar 2012 22:54

Als die 2 uur "permanentie" niet ingeschreven zijn in het LES-rooster, dan doe je ze officieel niet en vallen ze niet onder je les-opdracht. Net zoals toezichten e.d. Ze gaan dan ook niet op je contract staan bvb.
Plage-uren daarentegen zijn wel degelijk LES-uren, en daarvan mag je er dus hoogstens 2 doen (of 4 voor BGV). Doe je er meer, dan vallen die onder de regeling voor "overuren".
Het is echter goed mogelijk dat je naast die 22-24uur (of 24-28) nog toezichten, permanentie, vervangingen, e.d. moet doen. Dat wordt echter nooit extra betaald!

nancytje
gebruiker

Berichtdoor nancytje » 13 Mar 2012 17:04

Ze staan op ons lesrooster.

jeroen.lemmens
gebruiker

Berichtdoor jeroen.lemmens » 13 Mar 2012 18:36

Toezichten staan ook op je lesrooster, maar het zijn geen LES-uren!
Het is toch wel van belang om het verschil te kennen hoor. Vraag maar eens je bij het secretariaat je papieren op waarin je opdracht staat. Daar zal waarschijnlijk maar 22uur op staan: 20lesuren en 2 uur klassenraad.

nancytje
gebruiker

Berichtdoor nancytje » 13 Mar 2012 18:42

Je bent verkeerd hoor Jeroen. Wij hebben wel degelijk 24 lesuren.

Buso.Antwerpen
gebruiker

Berichtdoor Buso.Antwerpen » 13 Mar 2012 19:14

Bedankt voor je reacties.
Op ons contract staan wel degelijk 22 lesuren op. Dit zijn 20 lesuren en 2 uren KR.
Mijn vraag gaat hier ook wel degelijk over uren die wij extra doen om leerkrachten te vervangen. Zo staan wij elke week 3 uur paraat om leerkrachten die afwezig zijn te vervangen.
Waaronder vallen zij dan Jeroen, vermits jij niet alleen spreekt over plage uren maar ook over uren die men extra vraagt, zoals ik in je bericht kan lezen:

"Plage-uren daarentegen zijn wel degelijk LES-uren, en daarvan mag je er dus hoogstens 2 doen (of 4 voor BGV). Doe je er meer, dan vallen die onder de regeling voor "overuren".
Het is echter goed mogelijk dat je naast die 22-24uur (of 24-2 nog toezichten, permanentie, vervangingen, e.d. moet doen. Dat wordt echter nooit extra betaald!"

Kan je dit verder uitleggen?

jeroen.lemmens
gebruiker

Berichtdoor jeroen.lemmens » 13 Mar 2012 22:56

Zolang die uren extra gebruikt worden voor vervangingen en zo dan vallen die BUITEN je lesopdracht van 22-24uur.
Die 2 uur die Nancy moet doen vallen volgens mij wel degelijk BUITEN haar lesopdracht, tenzij ze ingeschreven zijn als "bijscholing" of dergelijke. Dat aantal uren is echter zeer beperkt, en ik denk niet dat alle lkr daar 2 uur van krijgen. Zeker niet omdat ze die uren soms wel, en soms niet moet doen. Het zijn dus uren die onder de extra taken van een lkr BuSO vallen. net zoals toezichten e.d.
Zoals ik eerder al zei zijn er voor zo ver ik weet geen algemeen geldende afspraken over hoeveel uren je extra mag doen aan toezichten en vervangingen e.d. De enige regel is dat dergelijke uren evenredig moeten verdeeld worden over alle lkr van de school. In elk geval is 2-3 uur extra aan vervanginen/toezichten/... doen zeker niet uitzonderlijk.

Buso.Antwerpen
gebruiker

Berichtdoor Buso.Antwerpen » 16 Mar 2012 17:58

Bedankt voor je reacties beiden. Zoals ik het versta zijn dit bij ons dus extra uren die men vraagt en geen plage uren.
Maaaar, die extra uren zijn bij ons zeker niet over alle lkrn evenredig verdeeld. Maw er zijn lkrn die veel "ziek" zijn en anderen nooit of nauwelijks, maar die laatsten draaien wel steeds op voor die andere "zieken". Hoe kan men die extra uren dan toch wel evenredig verdelen?

Volgende vraag: Hoe, waar kan men de akkoorden lokaal overlegcomitee inkijken?

Groeten

jeroen.lemmens
gebruiker

Berichtdoor jeroen.lemmens » 16 Mar 2012 20:19

Dat sommige lkr meer ziek zijn dan anderen en dat de niet-zieke lkr daar moeten voor opdraaien is niet te vermijden.
Met evenredig verdeeld wil men zeggen dat er op het rooster ongeveer even veel "minuten" per lkr moeten zijn. Sommige lkr moeten dan inderdaad zo goed als elke week vervangen voor steeds dezelfde zieke lkr, terwijl andere maar af en toe zullen moeten inspringen. Zolang er echter op het rooster een goede verdeling per week staat kan je daar niet veel aan doen.

Terug naar