IPads in de klas.

Wat niet onder een thema te plaatsen valt...

Moderator: wendie.delanghe

Patsy.VanVyve
gebruiker

IPads in de klas.

Berichtdoor Patsy.VanVyve » 15 Nov 2012 21:14

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum maar ik hoop toch wat reacties te krijgen.

Ik zit in mijn laatste jaar kleuteronderwijs en heb wat hulp nodig bij mijn bachelorproef.
Als thema van mijn bachelorproef heb ik Ipads in de klas. Hiervoor zou ik willen werken rond meertaligheid in de klas.
Zelf had ik gedacht om een applicatie te maken op de Ipad waar de kleuterafdeling zelf een woordenboek per thema kan aanmaken. Dit kan ze zelf thuis doen of in samenwerking met de kleuters (Vb. Een kleuter het woord laten inspreken).
Daarnaast zou ik in deze app ook spelletjes zoals memorie of aanwijsspelletjes met deze woorden willen stoppen zodat de kleuters deze woorden op een spelende manier kunnen leren.
Om ook de anderstalige kinderen er bij te betrekken zou ik ook hen een aantal woorden laten inspreken in hun thuistaal. Dit zou ik visualiseren door foto's.
Zo heb je een klasfoto met de juf die Nederlands voorstelt (wordt ook gezegd als je met je vinger over je foto gaat), daarnaast een foto met vb Jef, Fien, thomas, maxim,.. die Franstalig zijn en waar dan ook enkel Franse woordjes staan en dit ook voor andere talen in de klas.

Beetjes ingewikkeld om uit te leggen maar ik hoop dat jullie het zo een beetje begrijpen.

Mijn vraag naar jullie toe is:
Hebben jullie nog ideeën, tips, of andere 'eisen' waar deze app aan zou moeten voldoen?
Zouden jullie deze app gebruiken in je meertalige klas?
Denken jullie dat dit bij zou dragen aan de taalontwikkeling?

Alle tips, ervaringen of bedenkingen zijn zeker welkom.

Groetjes,
Patsy

joke.debruijn
gebruiker

Re: IPads in de klas.

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Nov 2012 00:02

Tips:
-gebruik altijd de lidwoorden erbij en niet 'een' fiets, maar 'de' fiets dus
-er zijn vast woordenlijsten (bij ons de Amsterdamse woordenlijst voor kleuters o.i.d., in België geloof ik de Brusselse woordenlijst) waaraan kleuters moeten voldoen, bv. bij thema's, daarnaar zou ik zeker op zoek gaan

In Nederland zijn al verschillende ondernemingen die CD-roms voor het oefenen van de woordenschat hebben samengesteld, zoals Ambrasoft. Misschien in België ook? Dat zou ook een goede ondersteuning zijn voor jouw idee.

Vraag: Zou het mogelijk zijn dat een volwassene bv. de leerkracht of ouder zelf woorden in een thema zet, zodat er gericht geoefend kan worden?

wendie.delanghe
teamlid

Berichtdoor wendie.delanghe » 16 Nov 2012 06:18

Ik vind het wel een zeer knap idee, maar in een meertalige klas is het aanleren van het Nederlands prioritair. Wanneer ze daar ook nog eens Frans, Perzisch, Arabisch, Slovaaks,... bij gaan krijgen (zelfs al is het beperkt) wordt dat te veel... Een kind neemt een taal heel snel op, maar overdaad schaadt.... Ik zou dus eerder voor één extra taal (bijvoorbeeld het Frans) kiezen in plaats van "alle talen van de anderen kinderen"...

Verder zou ik ook geen kinderen de woorden laten inspreken omdat die minder duidelijk articuleren. En een goede uitspraak als voorbeeld is natuurlijk noodzakelijk wanneer het de bedoeling is om nieuwe woorden aan te leren...

En dan heb ik nog een bemerking... Zoals ik al zei, ik vind het een geweldig leuk idee, maar hoe praktisch is dit? Hoeveel kleuterjuffen hebben zelf een I-Pad? Hoeveel scholen hebben I-Pads tot hun beschikking om in een klas te gebruiken? Hoeveel kinderen hebben er thuis eentje? Want een meertalige klas is doorgaans ook een klas met meer armoede... En het zou zonde zijn een mooi initiatief verloren te laten gaan omdat het een app is op een toestel dat zo goed als niemand heeft, omdat ze het zich niet kunnen permitteren... Een website met hetzelfde doel lijkt me dan weer veel toegankelijker....

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Nov 2012 09:12

Patsy.VanVyve schreef:Hallo, ...........
waar de kleuterafdeling zelf een woordenboek per thema kan aanmaken. Dit kan ze zelf thuis doen of in samenwerking met de kleuters (Vb. Een kleuter het woord laten inspreken).
.............

Joke schreef:Vraag: Zou het mogelijk zijn dat een volwassene bv. de leerkracht of ouder zelf woorden in een thema zet, zodat er gericht geoefend kan worden?

Overbodige vraag van mij dus. Ik heb er glad overheen gelezen. Het was al laat, misschien was dat de oorzaak?

@Wendie: Misschien zijn die in de toekomst veel algemener of worden ze 'uitgeleend' in plaats van (of in) verteltassen om maar wat te noemen, ik denk niet dat je je daardoor moet laten weerhouden om iets nieuws te ontwikkelen. Ook zouden scholen dit als extra in te zetten materiaal kunnen aanschaffen.

Patsy.VanVyve
gebruiker

Berichtdoor Patsy.VanVyve » 16 Nov 2012 09:33

@wendie: de andere talen zou ik zeer beperkt houden en ik zou het vooral doenom ook hen er bij te betrekken.
Je tip over articulatie zal ik zeker meenemen. Het leek mij wel leuk als ook de kinderen al eens een woord konden inspreken maar het moet dan idd al zeer goed gearticuleerd zijn.

Een website kan ik niet doen aangezien mijn thema echt gericht is op hergebruik van Ipads in de klas. Velen hebben het nu idd nog niet maar het is wel in opmars en voor kls ook beter dan een computer (makkelijker in hanteren)

@joke: goede tip over de lidwoorden. Dat ga ik zeker doen :)
Ik zal eens op zoek gaan naar zulke woordenlijsten uit België.

Bedankt voor jullie reacties.

Meer tips, bedenkingen of ideeën zijn altijd welkom!

joke.debruijn
gebruiker

Berichtdoor joke.debruijn » 16 Nov 2012 09:43

Moet je je IPad-app met theorie onderbouwen?Dan heb je misschien nog wat aan deze artikelen:
http://www.slo.nl/downloads/2010/woorde ... rwijs.pdf/

http://www.slo.nl/downloads/archief/Dui ... orden.pdf/

Uit België:
http://www.scriptiebank.be/sites/defaul ... 072284.pdf

http://www.cteno.be/?idWp=268

Ik denk dat de woordenlijst niet uit Brussel maar uit Leuven komt. Ik twijfelde al toen ik het schreef. Misschien weet iemand anders het.

Patsy.VanVyve
gebruiker

Berichtdoor Patsy.VanVyve » 11 Dec 2012 17:54

Hallo,

Op mijn blog staat een enquête over het gebruik van iPads in de kleuterklas.
Kunnen jullie mij een heel groot plezier doen en deze even invullen?

alvast bedankt!

http://ipadindekleuterklas.blogspot.be/ ... ge_11.html

Patsy.VanVyve
gebruiker

Berichtdoor Patsy.VanVyve » 11 Dec 2012 17:55

Patsy.VanVyve schreef:Hallo,

Op mijn blog staat een enquête over het gebruik van iPads in de kleuterklas.
Kunnen jullie mij een heel groot plezier doen en deze even invullen?

alvast bedankt!

http://ipadindekleuterklas.blogspot.be/ ... ge_11.html

Je mag de blog zeker ook doorsturen naar collega's. Ik kan alle reacties gebruiken!

lenny.de.vos
gebruiker

Berichtdoor lenny.de.vos » 15 Dec 2012 19:03

Als je nog meer mensen wilt bereiken, maak je app dan ook voor Android. Niet iedereen / iedere school / iedere ouder heeft geld voor een iPad.

Lenny

Terug naar