BSO 3e graad Profils Bois et construction

Frans - Spaans - Italiaans

Moderators: hilde.warreyn, petra.van.de.cauter

ines.roels
gebruiker

BSO 3e graad Profils Bois et construction

Berichtdoor ines.roels » 29 Jan 2014 15:09

dag collega's,

sinds dit jaar werken m'n collega Frans (5 Houtbewerking) en ikzelf (6 Houtbewerking) met Profils Bois et construction. We gebruiken voornamelijk dit leerwerkboek, maar vullen waar kan aan met ça marche 5/6 om ook wat grammaticale items te kunnen behandelen/uitdiepen.
Ik merk echter dat we redelijk vlot door die ateliers gaan en ik dringend extra materiaal moet uitwerken, rond thema's zoals:
- instructies op de werf
- factuur & bestelbon
- verschillende beroepen op de werf
- Limosa-document & doc E101.

Ik ben al een hele tijd aan het googelen, het leerplan 2 keer doorgelezen... maar blijf het moeilijk vinden aangepast materiaal te vinden of te bedenken, dat niet te moeilijk is. Iemand ideëen of tips? Of iemand die materiaal wil uitwisselen? Alvast bedankt!

ines.roels
gebruiker

Re: BSO 3e graad Profils Bois et construction

Berichtdoor ines.roels » 29 Jan 2014 15:55

Ondertussen zelf nog 2 links gevonden, waar misschien wel wat mee te doen valt:

http://www.metier-tp.com/spip.php?page=homepage-jeunes (tp= travaux publics) : Kies : profil enseignant !

http://www.cafepedagogique.net/searchce ... k=chantier sécurité sur le chantier

chocoladesnoepje
gebruiker

Berichtdoor chocoladesnoepje » 20 Jun 2014 19:52

Ines

Ik zie nu pas je bericht. Kom hier niet zo heel vaak meer. Hoe heb je het dan opgelost?

Ik laat ze via de site Belgian Woodforum zelf woordenschatlijsten aanleggen (GIP-opdracht). Je kan gemakkelijk switchen van NE naar FR en omgekeerd. Ze krijgen van mij een lijst van woorden in het Nederlands, zij moeten de vertaling zien te vinden. Wat staat er dan in: verschillende houtsoorten, behandeling, terminologie over keukens, werkbladen, dakconstructies, ...

Deze site is ook super om vertalingen in terug te vinden: wood-it.be/.

Het voorbije jaar was het eerste jaar dat ik me zo toespitste op hout (omdat de leerlingen zo'n afkeer hebben van Frans na jarenlang être en avoir erin gestompt te hebben gekregen en het helaas nog niet kunnen). Ik gebruik als basisboek Rond Point 1 (1 boek voor de 2 jaren) want ik geef ook Frans aan lassen en elektriciteit. Ik ben daar heel content van maar schrijf dus de bijhorende cursus volledig zelf. Is dan niet zozeer toegespitst op hout. Dat accent leg ik dan in de lessen die ik spendeer met hen aan GIP-opdrachten. De woordenschat die ze nodig hebben voor de GIP ondervraag ik ook. Is dus te leren.

In Rond-Point staat er een hoofdstuk over hoe dingen werken (handig voor die afdelingen) en over solliciteren. Ze moeten een dialoog van buiten leren over een sollicitatiegesprek. Die zaken schud ik dan zelf uit mijn mouw. Vooraf hebben we dan besproken welke kwaliteiten een lasser, elektricien of schrijnwerker moet hebben via een brainstorming.

Wat doen jullie voor GIP-opdrachten?

Tine

ines.roels
gebruiker

Re: BSO 3e graad Profils Bois et construction & Soins et

Berichtdoor ines.roels » 22 Okt 2014 09:55

Dag collega's,

ook voor 6 & 7 BSO (Verzorging/ Thuis-&bejaardenzorg) zou ik graag wat nieuw materiaal uitwerken. Zo zou ik graag het materiaal van Profils (voornamelijk hoofdstukken A l'hôpital, A la crèche en A la maison) verder uitwerken met bv. filmpjes van You Tube, of nieuwe gespreksfiches...

Ik vroeg me af of er collega's zijn die ook met Profils (Soins en/of Bois) werken en materiaal of ideeën willen uitwisselen! Samen sterk, toch? Waarom zouden we allemaal het warm water willen blijven uitvinden, als we zo veel van elkaar kunnen leren? Graag een reactie als je zin hebt om samen te werken!

Ines

ines.roels
gebruiker

Berichtdoor ines.roels » 22 Okt 2014 09:59

Wat de GIP betreft, komt Frans niet aan bod, en gezien het niveau (en de interesse) van mijn leerlingen, denk ik dat dat bij ons niet meteen aan de orde is... Het is al heel wat als ze hun GIP goed uitwerken en zich daarnaast ook inzetten voor (de lessen) Frans, want volgens mij één van de enige vakken is waarvoor ze echt moeten studeren.

ines.roels
gebruiker

Berichtdoor ines.roels » 05 Nov 2014 13:43

Enkele leuke filmpjes gevonden op You Tube van Suva, een verzekeringsmaatschappij die filmpjes maakt over bv. risico's op de werf : http://www.youtube.com/watch?v=AJ32OW0bGg4

Leuk, steeds met hetzelfde 'onhandige' personnage (Napo) en zonder dat er echt in gesproken wordt. Zeker bruikbaar dus als aanvulling bij bv. Profils

ines.roels
gebruiker

Berichtdoor ines.roels » 05 Nov 2014 14:52

Op de site van Suva zelf vind je ook allerlei affiches omtrent "veiligheid op het werk" en zelfs echte "didacticiels": een 'safety challenge' waarbij de leerlingen de gevaren moeten zoeken, aanduiden, of het filmpje op tijd stoppen telkens ze en gevaar zien. Leuk!

http://www.suva.ch/fr/startseite-suva/s ... n-suva.htm

chocoladesnoepje
gebruiker

Berichtdoor chocoladesnoepje » 17 Jun 2015 20:30

Ines
Mijn leerlingen waren ook niet geïnteresseerd tot ik opeens het vak Frans ook tot GIP-onderdeel bombardeerde.
Nu ben ik echt tevreden over hun inzet.
T

ines.roels
gebruiker

Berichtdoor ines.roels » 17 Jun 2015 20:55

Wat houdt dat dan in, Frans als onderdeel van de GIP? Betekent dat dan dat ze ook in het Frans iets moeten presenteren, of vragen van een jury beantwoorden? Dat lijkt me voor mijn leerlingen echt onmogelijk!
Alle tips welkom, ik wil het er gerust eens over hebben met mijn collega's als één of andere invulling wel haalbaar is.

Groetjes,
Ines

Terug naar