[Frans] [BSO] Deliberaties in het BSO

Frans - Spaans - Italiaans

Moderators: hilde.warreyn, petra.van.de.cauter

chocoladesnoepje
gebruiker

[Frans] [BSO] Deliberaties in het BSO

Berichtdoor chocoladesnoepje » 20 Jun 2017 19:45

Beste collega's

Ik wou even jullie mening hierover. Mijn publiek bestaat toekomstige lassers, elektriciens en houtbewerkers in het 5de en het 6de BSO. Dankzij de uitstekende hulp van mijn collega's praktijk slaag ik erin om de meeste van leerlingen te laten werken voor Frans. Ze maken een gedeelte van hun GIP-bundel in het Frans en doen zelfs een stuk van hun presentatie voor de jury in het Frans. Er blies me dit jaar zelfs één tijdens het mondeling examen van mijn sokken toen hij niet voorbereid het verschil in moeilijkheidsgraad tussen het lassen van een buis-buis en een buis-plaat kon uitleggen terwijl hij zeker niet Franstalig is. Toch heb ik elk jaar wel één leerling die mij zorgen baart. Ook dit jaar. Laten we hem Jef noemen.

Jef is intelligent genoeg om punten te scoren voor Frans, maar weigert al sinds 4BSO om zich in te zetten voor het vak. Hij dient voorbereidingen op woordenschattoetsen in, maar helaas nooit zoals ik ze wil ondanks meerdere momenten van feedback. Dus leveren die voorbereidingen ook niets op, want op de manier waarop hij studeert, blijft het niet hangen. Ik heb een nauw contact met de moeder opgezet, maar ook zij kan niet doordringen tot de jongen. In 5BSO delibereerde ik hem en kreeg hij een verwittiging, wat betekent dat hij zich moet inzetten, niet noodzakelijk dat hij boven de 50% moet uitkomen.

Dit jaar volharde Jef in de boosheid en op het einde van de rit scoort hij op jaarbasis voor Frans 37%. Hij vertoont trouwens geen enkel gedragsprobleem in mijn les, werkt prima mee, maar doet thuis geen klop, ook niet voor andere vakken, dat geeft hij toe. Voor andere vakken lukt het prima want zijn jaartotaal voor alles tezamen komt op zo'n 70%. Voor alle andere vakken is hij er dus netjes over.

Kortom, ik moet hem dit jaar delibereren, zelfs al behaalt hij maar 37% met een verwittiging. Zo'n info en meevaller voor hem kan zich gemakkelijk verspreiden onder de leerlingen, wat als gevolg kan hebben, dat ook andere leerlingen het laten afweten.

Nu mijn vraag: hoe gaan jullie met zo'n situaties om op jullie school?

Alvast bedankt voor de input!
C

Terug naar