Onbeleefd gedrag van de leerlingen en zelfs ouders

Specifiek aanbod en vaardigheden voor het lager onderwijs.

Moderator: wendie.delanghe

besi
gebruiker

Onbeleefd gedrag van de leerlingen en zelfs ouders

Berichtdoor besi » 10 Okt 2017 16:14

Beste,

Ik weet niet wat er scheelt en ik vraag me af of dat dit enkel bij ons op school gebeurt?

Ik geef nu reeds 14 jaar les of zo, maar hoe de kinderen en zelfs ouders zich gedragen t.o.v. van ons als leerkrachten begint echt schrijnend te worden en ik begin hierdoor echt gedemotiveerd te raken in het lesgeven of begin ik aan mezelf te twijfelen.

Ik geef les lichamelijke opvoeding van kleuter tot het zesde leerjaar en wat merk ik op: nee-zeggers, negeren, tegenspreken, onbeleefd gedrag, weglopen, enz...
Ik merk het op dat het ook bij andere collega's ook gebeurt op de school. Iedereen klaagt er over.

Je kan wel zeggen, meer consequent zijn, belonen, leuke lessen, creatief zijn, babbelen,enz.... we passen het allemaal toe en toch komt er weinig verandering.

Dan nog te zwijgen over hoeveel gezaag en kritiek we krijgen van ouders. Het is ook nooit goed. We moeten ons precies telkens verantwoorden aan de kinderen of de ouders.

Ik voel een enorm gebrek aan respect en beleefdheid naar ons als leerkracht toe.

In ieder geval, ik begin het echt beu te worden. Vooral om het feit dat we als leerkracht zo ons best doen om leerlingen mee te krijgen, te helpen, beter te maken, maar dat je telkens botst tegen zo onuitstaanbaar gedrag.

Zijn er leerkrachten die hierbij hetzelfde gevoel van frustratie hebben? Laat het me alsjeblieft weten, en misschien moeten we er eens nationaal over nadenken hoe we dat respect naar ons toe terug kunnen omhoog halen. Want ik ben er nog maar 38, en ik weet niet of ik het zo nog tot mijn pensioen ga trekken.

Vriendelijke groeten

Eve
gebruiker

Re: Onbeleefd gedrag van de leerlingen en zelfs ouders

Berichtdoor Eve » 18 Nov 2017 18:53

Hey,

Ik herken het jammer genoeg ook.
Sinds dit jaar voor het eerst aan het werk in het onderwijs. Momenteel bezig aan een vervangingsopdracht.
Maar de moed zit me al in de schoenen om eerlijk te zijn. Velen gaan vast zeggen, geef je het nu al op.
Mijn motivatie is echter heel erg ver te zoeken. Ik heb een klas waar de kinderen net als in jouw beschrijving gewoon niet meewerken. Roepen, schelden, negeren, 10x moet ik herhalen dat ze moeten gaan zitten, het stil mag zijn. Vorige week heeft er zelf een kind gewoon op mn schenen geschopt!
Elke truc dat ik geleerd heb op stage en binnen de opleiding geprobeerd. Niks helpt!
Opdenduur sta ik ganse dagen te zagen, me kwaad te maken, straffen of dreigen tot.
Ik ben dus echt aan het kijken welke opties er nog zijn om met mn bachelor een andere weg op te gaan.
Dit zie ik echt niet zitten de rest van mn leven. Elke dag kom ik thuis met hoofdpijn en echt doodmoe!

jeanbrewer
gebruiker

Re: Onbeleefd gedrag van de leerlingen en zelfs ouders

Berichtdoor jeanbrewer » 20 Nov 2017 12:45

However, your motivation is very far away. You have a class where the children just do not cooperate as in your description. That's not really good!

Terug naar