[crea] Koken

muzische, Frans, bewegingsopvoeding, godsdienst/zedenleer ...

Moderator: wendie.delanghe

petra
gebruiker

[crea] Koken

Berichtdoor petra » 05 Mar 2006 20:22

Ik wil eens een simpel kooklesje geven aan de zesde klas. Ik dacht al aan milkshakes, pudding, koekjes, pizza. Zijn er mensen die leuke ervaringen hebben met andere zaken?

Petra

stijn.vanassche
gebruiker

Re: koken

Berichtdoor stijn.vanassche » 06 Mar 2006 08:41

TIP: denk vooraf goed na over de organisatie.
De gerechten die je opnoemde zijn zeker haalbaar.
Ik deed het meestal in 2 groepen: een groep die in de eetzaal een taakje deed en een groep die in de keuken kookte. Als het gerecht van de ene groep klaar was, dan wisselden we om.
Succes,
stijn
:smt023

anthony.grymonprez
gebruiker

Berichtdoor anthony.grymonprez » 06 Mar 2006 16:47

Ik heb een kookhoek tijdens het hoekenwerk.
Pannekoeken, 4/4 cake, oeftie's (stukjes banaan met gesmolten chocolade, ....).

Er is zoveel.

Ik maak van de recepten die ik gebruik stappenfiches zodat de kinderen stap per stap kunnen zien wat ze moeten doen en waar ze moeten op letten.

Het lukt niet altijd, maar als ik een nieuw recept uitprobeer lukt het me ook niet altijd hoor. Al doende leert men en uit onze fouten leren we nog meer :wink: .

De kets zijn gek van de kookhoek.

petra
gebruiker

Berichtdoor petra » 06 Mar 2006 18:40

Hoi

Ik wil het koken introduceren terwijl de anderen knutselen. Dus iedere week een groepje van een stuk of vier lln. Alle lln. mogen achteraf wel mee-eten en krijgen ook de recepten. Op school hebben we geen keuken, maar wel een klein oventje en een kookplaat.

caroline.wit
gebruiker

Berichtdoor caroline.wit » 07 Mar 2006 18:38

Ik heb in mijn klas ook een kook/experimentenhoek. Dit wisselt steeds af. Ook ik heb al pannenkoeken, wafels, milkshakes, pudding enz. gemaakt. Een stappenplan maken is zeker handig. En vergeet er vooral niet bij te zetten dat nadien de afwas en de opruim nog dient te gebeuren.
Als je graag een stappenplan wil zien van iets, mag je me steeds mailen.

petra.janssens
gebruiker

Berichtdoor petra.janssens » 08 Mar 2006 15:49

Hallo,
In het boekje "Het lekkerbekkenalfabet" staan 26 recepten die niet te moeilijk zijn. Ik heb daar al dingen uit gemaakt met het tweede leerjaar. Het is een uitgave van Averbode. Ik denk dat ze het in de meeste bibs wel hebben.

mieke.kennes
gebruiker

Berichtdoor mieke.kennes » 10 Mar 2006 19:58

Wij geven in het vierde regelmatig workshop keuken, je vindt deze uitgewerkt terug op onze klaswebsite onder het item "workshops". De leerlingen werken op school onder begeleiding van een ouder in een groep van 6, maar velen doen het achteraf zelfstandig thuis (weten we van hun ouders!) en mét lekker resultaat!

petra
gebruiker

Berichtdoor petra » 12 Mar 2006 17:47

Bedankt voor al de reacties. Ik zal het momenteel niet kunnen uitproberen, mijn interim loopt eerder af dan verwacht, de juf komt terug. Goed voor haar, jammer voor mij. Ik zal het tijdens een andere interim eens uitproberen.

herman_tania
gebruiker

[crea] koken

Berichtdoor herman_tania » 26 Jan 2008 16:27

Ik heb een vraagje: ik ben regentes huishoudkunde en geef gewoonlijk les aan 16-jarigen en dit meestal praktijk koken. Nu krijg ik er één namiddag een klas 6de leerjaar bij ivm het thema gezonde voeding. Zo maken we een gezonde cocktail, toastjes, kruidensaus, .....
Kan iemand mij een beetje raad geven ivm hoe je dan te werk gaat. Ik ben bang dat ik het hen te moeilijk zal maken.

Dankjewel :D

magda.vandoninck
gebruiker

Re: kookles geven aan het zesde leerjaar

Berichtdoor magda.vandoninck » 27 Jan 2008 14:31

TE moeilijk? In een 6de leerjaar? Was je van plan om een ingewikkelde bereiding in mekaar te steken of zo? Ik kan er me direct geen beeld van vormen wat TE moeilijk zou kunnen zijn en wat je tegelijkertijd ook in een lagere schoolomgeving kunt uitvoeren...

chris.vertommen
gebruiker

Berichtdoor chris.vertommen » 27 Jan 2008 17:49

Je kan bij een bereiding een eenvoudig stappenplan opstellen.
Stap voor stap werken is bij koken toch ook belangrijk.
Ik zou hen dagelijkse kost laten klaarmaken: een gezond ontbijt, soep, aardappelbereidingen, pudding, koekjes, ........
Ze kunnen misschien eens soep of zo maken voor andere kinderen van de school of voor de juffen en meesters ???
De kinderen doen dit alleszins héél graag! Veel plezier ermee!!!

Annelies Kerremans
gebruiker

Berichtdoor Annelies Kerremans » 27 Jan 2008 18:22

Ik sta in het zesde leerjaar en heb 2 jaar geleden een project koken uitgewerkt. Ik heb met die kinderen echt alles kunnen doen: verschillende soorten eiergerechten, aperitiefhapjes, soep, wokgerechten, dessertjes maken...
De kinderen vonden het héél leuk.

herman_tania
gebruiker

Berichtdoor herman_tania » 28 Jan 2008 17:02

De les is intussen gegeven en de kinderen vonden het inderdaad heel leuk. We maakten gezonde hapjes en een gezonde cocktail. Ik maakte hier ook werkblaadjes rond die de leerkrachten die in het lager onderwijs staan heel goed vonden. Ben blij dat alles goed verlopen is. Ik kan mij nu terug ten volle concentreren op de 'castaars' van het vierde middelbaar.

Bedankt in elk geval!!

Terug naar