[Praktijk] CNC

Automechanica - bouw - elektriciteit - hout - kappers - koeling en warmte - maritieme opleidingen - mechanica - …

Moderator: beheer

Dirk Pletinck
gebruiker

[Praktijk] CNC

Berichtdoor Dirk Pletinck » 14 Sep 2006 21:57

Als leraar CNC BSO/TSO zou ik graag mijn cursus updaten, heeft er iemand weet van recente uitgaven CNC techniek.
Ook ben ik al een tijdje op zoek naar een nederlandstalige beschrijving van de EMCO TURN 120/220 machine.
Wie kan (of wil) mij helpen?

floeren toeter
gebruiker

Re: CNC

Berichtdoor floeren toeter » 15 Sep 2006 06:50

Emco , is dat geen erg verouderde cnc ?

Dirk Pletinck
gebruiker

Berichtdoor Dirk Pletinck » 15 Sep 2006 09:05

floeren toeter schreef:Emco , is dat geen erg verouderde cnc ?

De EMCOturn 220 is inderdaad niet recent, :wink: maar het merk EMCO is nog altijd springlevend wat je van veel andere merken niet kunt zeggen.
Alle info daarover www.emco.at

floeren toeter
gebruiker

Berichtdoor floeren toeter » 16 Sep 2006 13:08

Kan je die via de website dan niet meer verkrijgen in een andere taal bvb ?

Dirk Pletinck
gebruiker

Berichtdoor Dirk Pletinck » 16 Sep 2006 19:36

bedankt voor uw tip, maar als het zo simpel was had ik dat al gedaan,in die zin heb je gelijk, daarvoor is de machine inderdaad te oud, we hebben er zo een tweedehands gekocht, maar zonder originele handboeken erbij, en een engelstalige of duistalige brochure vol met technische termen vertalen, is niet mijn sterkste kant.
Ik weet wel dat er verschillende scholen in vlaanderen zo'n machine hebben, maar we leven blijkbaar nog altijd elk op zijn eiland.
Mischien moet ik enkele originele en interessante CNC oef. aanbieden (daar is toch iedereen naar op zoek) om meer respons te krijgen.

floeren toeter
gebruiker

Berichtdoor floeren toeter » 17 Sep 2006 12:46

Dirk Pletinck schreef:we leven blijkbaar nog altijd elk op zijn eiland.
Mischien moet ik enkele originele en interessante CNC oef. aanbieden (daar is toch iedereen naar op zoek) om meer respons te krijgen.

SKOV misschien ? :smt021

vmn
gebruiker

Berichtdoor vmn » 21 Sep 2006 11:14

Ik zal morgen eens kijken, we hebben zeker een nederlandstalige handleiding van de emco vmc 100 en de turn 120. Morgen of in het weekend meer daarover. Oefenigen kan je aanvragen via vvkso

Dirk Pletinck
gebruiker

Berichtdoor Dirk Pletinck » 21 Sep 2006 21:14

Beste vmn
Het doet me plezier eens een positieve reactie te krijgen.
Ik kijk er al naar uit :D

Dirk Pletinck
gebruiker

Berichtdoor Dirk Pletinck » 18 Okt 2006 18:56

En ik blijf maar uitkijken :roll:

pascal.pardo
gebruiker

Berichtdoor pascal.pardo » 20 Okt 2006 11:11

Beste Dirk,

als ik het goed begrijp bestaan die handleidingen wel degelijk, maar niet in het Nederlands??? Kun je dan niemand in de (taal) onderwijswereld aanspreken om bij wijze van oefening een vertaling te maken? Dan hebben zowel die studenten en de leerkracht een, wat wij in de industriewereld, een "real test-case" noemen
Dit lijkt mij toch een stuk zinvoller dan te blijven uitkijken (wachten)?

groetjes,

Pascal

Dirk Pletinck
gebruiker

Berichtdoor Dirk Pletinck » 20 Okt 2006 19:13

Beste moderator,

Het is een fijn gevoel dat je meedenkt aan een oplossing voor de vragen op dit forum.
In mijn geval(nederlandstalige handleiding EMCOturn 120/220)heb ik ook geen anderstalige (Engels of Duits) en zelfs voor het vertalen van een brochure (machinebeschrijving) is het bijna onbegonnen dat een taalleerkracht (al of niet met leerlingen) dat doet, omdat je ook vertrouwd moet zijn met de materie (techniek) en met alle respect voor de taalleerkrachten maar........... :wink:
En zoals het een dynamisch leerkracht past zal ik ook niet blijven wachten (al of niet op Goddot) maar zal ik persoonlijk contact opnemen met scholen waarvan ik weet dat ze zo'n machine hebben.

[b]Blijft nog altijd mijn eerste vraag: Wie heeft er weet van recente uitgaven over CNC-techniek of zijn jullie cursussen allemaal gebaseerd op materiaal van de jaren 85.[/b]

Groetjes,
Dirk

jaak.nouwen
gebruiker

Berichtdoor jaak.nouwen » 25 Okt 2006 22:12

Hoi Dirk,

ik heb morgen vergadering met de werkgroep CNC van Limburg, ik ga daar eens bevragen of ze je kunnen helpen.

Vriendelijke groetjes,
Jaak Nouwen
VTI Beringen

jaak.nouwen
gebruiker

Berichtdoor jaak.nouwen » 26 Okt 2006 19:05

Hoi Dirk,

de school van Overpelt zou dezelfde machine hebben.
Ik heb de TA en de leerkracht CNC vandaag nog gezien en ze hebben er geen problemen mee dat je ze contacteert.
contacteer WICO-campus TIO (Technisch Instituut Overpelt), de TA daar is Louis Vanbrabant.

Groeten en veel succes,

Jaak Nouwen

Dirk Pletinck
gebruiker

Berichtdoor Dirk Pletinck » 26 Okt 2006 21:04

Beste Jaak

Bedankt voor de snelle reactie, ik wist al dat je een gedreven leerkracht was, en vooral voor CNC, en dat bewijs je met deze nogmaals :wink:
Ik heb nog een leuke originele CNC-oefening die ik je een van deze dagen ga doormailen.

Groetjes,
Dirk

vmn
gebruiker

Berichtdoor vmn » 03 Jan 2007 13:46

Geachte collega's,

Eerst en vooral een gezond 2007 en veel werkplezier gewenst!

Onlangs heeft er iemand mij een mail gestuurd met de vraag of ik info had over de emco's. Daar ik mijn Pc in orde heb is deze mail zoek. Gelieve mij eens terug te mailen zodat ik terug weet wie en waarover het gaat. Sorry voor het ongemak.

mvg Nico
(pss diepenbeek)

Terug naar