Biologie - Proefjes evenwicht

Wiskunde - natuurkunde - chemie - biologie - aardrijkskunde - ...

Moderators: jan.lannoo, chris.goevaerts

Liesbeth46
gebruiker

Biologie - Proefjes evenwicht

Berichtdoor Liesbeth46 » 01 Nov 2006 09:53

Hallo,

Voor het 3e middelbaar zoek ik enkele originele, leuke proefjes om in de klas te doen ivm evenwicht (gehoor-evenwicht)

Iemand leuke ideetjes ?

Alvast bedankt!
Groetjes
Liesbeth

BioDesk
gebruiker

Re: Biologie - Proefjes evenwicht

Berichtdoor BioDesk » 07 Nov 2006 21:11

Misschien is dit iets te veel de combinatie ogen-evenwicht

je voeten voor elkaar zetten en dan proberen in evenwicht te blijven. Wat is het verschil tussen met ogen open en met ogen dicht.

Je concentreren op een horizontale lijn op een groot wit vlak (zodat je enige referentie waar je naar kijkt het witte vlak is), als je deze draait kan je zelf wel bedenken wat voor effect dit (moet) hebben.

geblinddoekt proefpersoon ligt op een lader en houdt zich met z'n handen vast. Klasgenoot heft de ladder op aan de kant van het hoofd van de proefpersoon. De proefpersoon moet nu proberen te schatten wat de hoek is tussen grond en ladder. (probeer een aantal verschillende hoeken). Herhaal dit alleen nu met het hoofd naar beneden. Je zult zien dat het verschil nu tussen de geschatte hoek en gemeten hoek veel groter was dan bij het eerste proefje. (komt door de plaats waar het evenwichtsorgaan ligt)

draai zes leerlingen een aantal maal op hun as
- 1 leerling geblinddoekt hoofd recht (normale stand)
- 1 leerling geblinddoekt hoofd op linker schouder
- 1 leerling geblinddoekt hoofd op rechter schouder
- 1 leerling niet geblinddoekt hoofd recht
- 1 leerling niet geblinddoekt hoofd op linker schouder
- 1 leerling niet geblinddoekt hoofd op rechter schouder.

Laat ze nu over een rechte lijn lopen en kijk waar welke afwijking naar toe gaat. (niet uitvoeren met iemand met lage bloeddruk! en pas op voor vallen dus misschien 2 leerlingen (ieder aan 1 kant van de proefpersoon) laten lopen om te voorkomen dat de persoon valt).

btw ik heb ze niet allemaal zelf uitgevoerd, probeer ze eerst zelf uit om te kijken hoe goed jouw het lukt. Lukt het je zelf niet doe het niet.

Suc6 (en natuurlijk ben ik benieuwd wat je hebt gedaan.

Liesbeth46
gebruiker

Berichtdoor Liesbeth46 » 19 Nov 2006 11:42

Super!! bedankt!

Ondertussen is de les gegeven en ik heb er een aantal uitgetest.
Enkele lln al dan niet geblinddoekt of met hun hoofd schuin laten ronddraaien. Het effect was enorm en ook super grappig!

de lln op 1 been laten staan met ogen op en ogen toe en zelfs de proef, met 2 benen stevig rechtop gaan staan met ogen op en ogen toe gaf heel wat effect !

dat met de ladder en het grote witte vlak lijken me ook wel leuk, maar in een klas is niet altijd een ladder zomaar beschikbaar.

Conclusie: Geslaagd dus, leuk voor de lln en duidelijk wat je moet weten!
Groetjes

BioDesk
gebruiker

Berichtdoor BioDesk » 19 Nov 2006 13:00

Top dat het goed ging, altijd leuk om een reactie terug te lezen dat het goed ging!

tania.stadsbader
gebruiker

Re: RE: Biologie - Proefjes evenwicht

Berichtdoor tania.stadsbader » 14 Jun 2017 06:14

Liesbeth46 schreef:Hallo,

Voor het 3e middelbaar zoek ik enkele originele, leuke proefjes om in de klas te doen ivm evenwicht (gehoor-evenwicht)

Iemand leuke ideetjes ?

Alvast bedankt!
Groetjes
Liesbeth

Hallo,

Het is nooit te laat om te antwoorden... Ik ben de auteur van 'Dizzy Me. Licht op evenwicht' (editie 3 intussen) en binnenkort ook van Hou(me)Vast. Ik kan altijd extra (leuke) proefjes bezorgen en wellicht vind je mij binnenkort (de Vlaamse overheid keurt maar enkele keren per jaar goed, dus nog even geduld) op de auteurslijst voor lezingen. Dwz dat dit dan ook gesubsidieerd zal zijn.

Mijn achtergrond: ex patiënt (15 j BPPV + later ook VP gehad, genezen en nu auteur van dit wetebschappelijk boek ism prof - het volgende boek is combi wetenschapscommunicatie/prettig leesboek voor 9-99, met prenten).

De proefjes leggen ook de link naar ogen, (richting)horen, proprioceptie en de hersenen. Want andere zintuigen werken mee aan evenwicht.
Inhoud kan aangepast aan zesde leerjaar of derde middelbaar.

Tot later.

Tania

Verstuurd vanaf mijn ZTE BLADE V0800 met Tapatalk

Terug naar