Mistral

Frans - Spaans - Italiaans

Moderators: hilde.warreyn, petra.van.de.cauter

nathalie.balduck
gebruiker

Mistral

Berichtdoor nathalie.balduck » 27 Feb 2008 09:31

Hallo
Wij beginnen volgend schooljaar met een nieuw handboek Frans in 1 en 2 ASO. De keuze gaat momenteel tussen EN SCENE en MISTRAL. Het eerste handboek lijkt ons te lijvig, maar wel op niveau. Sommige collega's zijn bang dat MISTRAL te laag niveau is. Het voordeel van Mistral is dat we zo ons eigen ding nog een beetje kunnen doen.
Ik zou graag jullie ervaringen en meningen horen over deze twee handboeken.

sven.magnus
gebruiker

Re: Mistral

Berichtdoor sven.magnus » 01 Mar 2008 13:40

Hebben jullie Branché al eens bekeken? Daar hoor ik veel goeds over bij de collega's Frans.

kristien.broothaers
gebruiker

Berichtdoor kristien.broothaers » 14 Mar 2008 08:58

Ik hoor vele negatieve reakties over Branché. Vooral de grammatica is te weinig uitgewerkt. Ik ken enkele scholen die nu al van Branché willen afstappen. Ik krijg wel positieve reakties te horen over Branché voor TSO!
Wij hebben gekozen voor En scène omdat we ook vonden dat het niveau voor Mistral te laag lag. Toch verneem ik dat scholen die ermee werken heel tevreden zijn. Het leerwerkboek en de handleiding zijn er goed uitgewerkt!

Mieke De Moor
gebruiker

Berichtdoor Mieke De Moor » 21 Mar 2008 22:17

Wij hebben vorig jaar resoluut gekozen voor Mistral 1 (Pelckmans) en zijn daar hééél tevreden over! We zijn naar de verschillende infosessies geweest (En Scène, Branché, Mistral) en de infosessie van Mistral 1 kwam eruit als de meest informatieve!

De voordelen op een rijtje na bijna een jaartje werken met Mistral 1:
- Het feit dat het een leerwerkboek is, is heel handig voor de leerlingen. Er zijn 7 courants: heel realistisch gedoseerd over het ganse schooljaar! (bij zowel En Scène als Branché: té uitgebreid!)
- Knappe lay-out; nodigt de lln echt uit!
- De lessen zijn creatief uitgewerkt, toegespitst op de leefwereld van de lln. Een goede mix tussen kennis en vaardigheden.
- Er zijn ook twee rubrieken "J'écris sans fautes" en "Comment tu dis?" die aandacht besteden aan fonetiek & spelling.
- Aandacht voor actief studeren: bv. woordenschatlijsten worden gestudeerd met behulp van een mica. Deze lijsten zijn ook opgebouwd met aandacht voor lln met dyslexie.
- Het gedeelte BZL en BZW is zéér goed uitgewerkt (+ oplossingsleutel voor de lln)
- De StudeerWijzer is een echte houvast bij het instuderen van toetsen en voorbereiden van examens. Bij de toetsen is er een zelfevaluatiebalkje waar de lln bevraagd worden naar hun studiemethode.
- De portfolio is een knap instrument! De lln schatten na een hoofdstuk zichzelf in zowel qua kennis als qua vaardigheden. Bij het niet (voldoende) beheersen van een leerstofonderdeel, worden ze verwezen naar hun cd-rom waar ze zichzelf kunnen remediëren. Gewoon super! :D
In En Scène beperkt de portfolio zich tot het vrijblijvend zetten van kruisjes. Na een aantal lessen, nemen de lln dit echt niet meer ernstig!
- Voor sterke klassen / lln is er ook op de dvd-rom heel wat extra materiaal voorzien.
- Er is ook een volledig uitgewerkt toetsenpakket!
En inderdaad, Kristien, ik heb ook net de handleiding gekregen: die voldoet ruimschoots aan de verwachtingen! (+ verwijzing naar het Europees Referentiekader)

Na de vergelijking van de 3 boeken was onze mening dat Mistral 1 de methode is die het meest up-to-date is. Dus... kijken en vergelijken loont zeker de moeite!

Succes ermee! :D

kristien.broothaers
gebruiker

Berichtdoor kristien.broothaers » 30 Mar 2008 16:01

Inderdaad, En Scène is zeer uitgebreid en je moet op voorhand selecteren. Voordeel is dat je altijd extra materiaal hebt. Dit is het eerste jaar dat ik voor vaardigheden niet moet gaan zoeken in andere bronnen. Wat je daar zegt over de portfolio van En Scène dat klopt volledig. De eerste keer vul ik het klassikaal in maar de leerlingen geven het op. Op de CD-rom van En Scène staan dezelfde oefeningen als in het WB. Goed als herhaling om te kijken of ze hun les kennen maar geen extra oefeningen.
Wij werken in BSO met "ça marche" (ook uitgeverij Pelckmans) en zijn daar uiterst tevreden over. Ik herhaal: het enige nadeel van Mistral is dat wij het niveau te laag vinden.

Carine.Dorriné
gebruiker

Berichtdoor Carine.Dorriné » 15 Apr 2008 13:14

Kristien,

wat verlaagt volgens jullie het niveau van Mistral?

Terug naar