[3lj] Werken rond actualiteit

Specifiek aanbod en vaardigheden voor het lager onderwijs.

Moderator: wendie.delanghe

Tim S.
gebruiker

Actualiteit in 2de graad

Berichtdoor Tim S. » 21 Apr 2007 22:43

Ik sta in het derde leerjaar en besef dat de leerlingen weinig aandacht hebben voor wat er gebeurt in de actualiteit. Soms vangen ze er wel iets van op en velen kijken naar Karrewiet op Ketnet. Toch wil ik in de klas daar iets rond doen en daarom hebben we sinds deze week een KARREWIET NIEUWS.MAP. De naam Karrewiet heb ik gewoon gebruikt omdat ze dat programma kennen en het hen zo meer zal aantrekken.

De map staat achteraan in de klas en om de paar dagen (wanneer er iets intressants gebeurt) zoek ik op de Karrewiet website en op de site van het Nederlandse Jeugdjournaal naar 2 eenvoudige tekstjes die ik knip en plak. Het afgeprinte blaadje stop ik dan gewoon in de map. De leerlingen mogen zelf in een leeg vakje een artikeltje stoppen dat hen aansprak toen ze thuis de krant lazen of ze mogen, wanneer ze zelf in de krant staan, dat artikel uitknippen en meebrengen en dat krijgt dan ook allemaal een plaats in de map.

Ik merk dat het wel effect heeft want ze mogen er in lezen als ze vlug klaar zijn met een taak, en ze spurten er haast naar toe. Misschien omdat het nieuw is ... Ik hoop dat ik het kan volhouden. Het zou gemakkelijker zijn moesten we met een vijftal leerkrachten zouden zijn die elk 1 dag van de week uitkiezen, een nieuwsblaadje maken en het doorsturen naar elkaar. Dan werk je daar 5minuten aan in 1 week en hebben je leerlingen een hele week lang actualiteit.

Iemand die daar zin in heeft? Ik heb alvast een lay out voor de map, heel eenvoudig, op powerpoint, waar je de twee tekstjes per dag in zet en dan gewoon uitprint.

Wat vinden jullie van het idee?
Heeft er iemand interesse hier aan mee te werken?

sweettflower
gebruiker

Re: Actualiteit in 2de graad

Berichtdoor sweettflower » 28 Apr 2007 22:57

Je kan misschien per maand een duo aanduiden van de leerlingen die een maand de krant moet bijhouden. Ze krijgen een groot blad dat ze volplakken met belangrijke krantenartikels van die maand.
Dit kan je doen bij elk begin van de maand. Begin mei kan je dus een blad laten maken van de actualiteit van de maand april.
De lkr kan ook samen met de leerlingen de artikels selecteren als het voor sommige lln moeilijk is om te beslissen.
De belangrijke zinnen in het krantenartikel kunnen ze markeren en laat ze zeker ook de datum bij het krantenartikel noteren.
Daarna kunnen ze even hun krantenartikels voorstellen aan de rest van de lln in de klas.

sandy.rodriguez
gebruiker

Re: Actualiteit in 2de graad

Berichtdoor sandy.rodriguez » 29 Apr 2007 15:46

ik vind dit een tof idee naar volgend schooljaar, nu vind ik het niet meer haalbaar voor mij...

ellengeerts
gebruiker

[3lj] Werken rond actualiteit

Berichtdoor ellengeerts » 12 Aug 2008 15:09

Hallo,

Ik ben op zoek naar ideeën om rond de actualiteit te werken. Hoe pakken jullie dit aan in je klas?
Ikzelf geef les in Brussel. Ik merk dat onze kinderen thuis weinig kranten/ tijdschriften hebben, zeker geen Nederlandstalige.
Regelmatig merk ik dat de Belgische actualiteit thuis niet aan bod komt. Er wordt meer naar Turkse/ Marokkaanse en andere nieuwsuitzendingen gekeken.
Ik wil de actualiteit meer laten leven in de klas.
Wie heeft er tips?

Groetjes Ellen

Karentje
gebruiker

Re: [3lj] werken rond actualiteit

Berichtdoor Karentje » 12 Aug 2008 15:45

Wij starten dit jaar in het 3de lj met de Karrewietkring. Omdat we niet genoeg aan spreken deden in de klas is dit een spreekoefening. 2 lln per week krijgen de opdracht om Karrewiet te kijken (thuis of op internet in de klas). Ze kiezen één item dat hen interesseerde, aansprak, ontroerde, ... en komen dat vertellen aan de kinderen van de klas... Ze doen dit a.d.h.v. een strategiekaart zodat ze dit tijdens hoekenwerk helemaal zelfstandig kunnen voorbereiden.

fabie.vervaele
gebruiker

Berichtdoor fabie.vervaele » 13 Aug 2008 12:25

al aan de wablieft gedacht?
dit is wellicht al in het derde bruikbaar???
er staan ook veel actuele teksten van de krant op het internet
en is er nog geen kinder-of jongerennieuws???
(ik ben uit de kleine kinders en volg dat niet meer)
groet
fabie

Joke33
gebruiker

Berichtdoor Joke33 » 13 Aug 2008 19:12

Karentje,
Heb je een voorbeeld van zo'n strategiekaart? Kan je dit anders even doormailen aub?

Alvast hartelijk bedankt voor je idee!

juffie1
gebruiker

Berichtdoor juffie1 » 14 Aug 2008 19:30

Ja, die strategiekaart lijkt me heel handig!!!
Als dit mogelijk is kan je dit ook eens doormailen?
Alvast bedankt!!
:D

Vanessa.Gomez
gebruiker

Berichtdoor Vanessa.Gomez » 14 Aug 2008 20:57

Ik heb de linkerflap van het bord helemaal besteed aan actualiteit. Bij het starten van een nieuwe maand gebruikte ik het maandoverzicht met enkele weetjes (klusje van de maand, dier van de maand, ...) van Zonnestraal. Ik liet prenten zien en liet de kinderen achterhalen waarover het ging. In datzelfde Zonnestraaltje vond je ook de Flashkrant. Dit liet ik hen in stilte lezen om nadien in groep te laten deelnemen aan de Flashquiz. Ze vonden dit super leuk en daarbij ... dit is ook een oefening op begrijpend lezen, niet?
Naast deze actualiteit, liet de actua van de kinderen zelf ook komen ... verjaardag van mama, dood van ..., voetbalwedstrijd gewonnen, ... De kinderen konden dit op het bord komen schrijven. Ook liet ik hen hierover kort vertellen. Soms brachten ze hun medaille mee of een foto van een uitstap met het gezin naar Walibi ...
Ik kon er zelf van genieten.
Hopelijk ben je er iets mee ... :wink:

PS: Zou ik dat stappenplan ook eens mogen inzien? Bedankt! :D

juf_Els
gebruiker

Berichtdoor juf_Els » 15 Aug 2008 15:05

Die strategiekaart lijkt me idd ook wel interessant.

veronique.pauwels
gebruiker

Re: [3lj] Werken rond actualiteit

Berichtdoor veronique.pauwels » 16 Aug 2008 06:46

:lol:
He hallo,

Ik sta eigenlijk maar in het tweede maar misschien kan die strategiekaart ook wel handig zijn.
Kan je ze me ook eens doormailen AUB.
In elk geval bedankt.

Groetjes Véronique

:wink:

Marianne De Wilde
gebruiker

Berichtdoor Marianne De Wilde » 16 Aug 2008 10:19

Hallo,
ik heb ook interesse in de strategiekaart.
Kun je mij die ook doorsturen ?
Bedankt.

evamoens
gebruiker

Berichtdoor evamoens » 17 Aug 2008 14:17

Ik heb vorig jaar een eerste poging gedaan om in mijn 3de leerjaar rond actualiteit te werken. Iedere donderdag zaten we in de zithoek voor de nieuwsronde en iedereen mocht puntjes aanbrengen, zowel echte actualiteit als persoonlijke nieuwtjes. In het begin verliep dit zeer chaotisch: Flikken en CSI ed werden verward met het nieuws, of ze wisten dat er iemand was doodgeschoten, maar niet waarom of waar of ... Je kent het wel...
Dit jaar wil ik het ook aanpakken met 2 reporters, die elk een binnenlands en buitenlands nieuwtje brengen. Natuurlijk kunnen de andere kinderen ook nog puntjes aanbrengen. Ik denk er ook aan zelf krantenkoppen mee te brengen en te kijken wat ze errond kunnen vertellen. Op het einde van de nieuwsronde een kleine quiz is ook altijd leuk en zo zie je meteen wie er opgelet heeft.

Zou je me de strategiekaart ook eens kunnen doormailen? evamoens@gmail.com

Bedankt reeds!

annhertens
gebruiker

Berichtdoor annhertens » 19 Aug 2008 15:15

Zelf heb ik mijn rechterbord enige magneetbord voorbehouden tot nieuwsbord.
Nieuws uit de krant, nieuws van leerlingen bv. een wedstrijd gewonnen, maar ook nieuws van de school vb. inschrijvingen voor feesten, oudercontact,...

Volhouden is wel de boodschap. In het begin staat het vol maar naar het einde van het schooljaar vind je niet veel nieuws meer op het bord.
Ik vind het idee van de reporters zeer goed. Ook een kwisje op het eind van de week vind ik super.
Ik ben ook geïnteresseerd in de strategiekaart.
:smt023 :smt023 :smt023

annhertens
gebruiker

Berichtdoor annhertens » 19 Aug 2008 15:17

Heb mijn email vergeten annhertens@yahoo.fr

Terug naar